Brancheorganisatie FIAR wil dat circulariteitsbijdrage ingevoerd wordt om circulaire economie te bevorderen

Lid geworden
mrt 6, 2017
Tijdens het FIAR Congres 2024 werd deze wens uitgesproken door de organisatie. Het doel is om de circulaire economie te bevorderen en milieuschade te minimaliseren. De bijdrage zou op alle producten buiten voedsel moeten komen. Dit zou een extra heffing zijn die door consumenten betaald zou worden. De opbrengsten moeten ingezet worden om circulaire initiatieven te steunen via een op te zetten fonds. Een bijkomend voordeel zou zijn dat consumenten bewuster worden van de milieu-impact van hun aankopen. Dit moet bereikt worden door deze extra bijdrage duidelijk weer te geven bij aankoop van producten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
De "creatieve" oplossing voor alles tegenwoordig, de consument mag meer gaan betalen.

De "creatieve" oplossing voor alles tegenwoordig, de consument mag meer gaan betalen.
Tja, heffing op heffing, belasting op belasting en concrete oplossingen hó maar.

Heffingen lossen geen problemen op, zie alle blikjes en flesjes die ik op straat tegen kom. Kom ze zelfs tegen bij de deur van de supermarkt !

Ik ben als zodanig zeer gecharmeerd van hoe een aantal 'sloopbedrijven' tegenwoordig grootschalig bouwmateraal reclaimen.
Heb dat zelf ook zo veel mogelijk gedaan bij (ver)bouwen. Ik krijg altijd kriebels als ik weer een container langs de weg zie met een heleboel bruikbare materialen er in.
Mijn verlaagde plafond op zolder bijvoorbeeld hangt aan de planken van de pallet waarop mijn keukenblad werd geleverd (ja, grote pallet !).

Cultuuromslag moet je stimuleren, niet dood reguleren. We hebben zeker niet nog meer heffingen nodig waarvan onduidelijk is waar het geldt blijft.

Tja, heffing op heffing, belasting op belasting en concrete oplossingen hó maar.

Heffingen lossen geen problemen op, zie alle blikjes en flesjes die ik op straat tegen kom. Kom ze zelfs tegen bij de deur van de supermarkt !

Ik ben als zodanig zeer gecharmeerd van hoe een aantal 'sloopbedrijven' tegenwoordig grootschalig bouwmateraal reclaimen.
Heb dat zelf ook zo veel mogelijk gedaan bij (ver)bouwen. Ik krijg altijd kriebels als ik weer een container langs de weg zie met een heleboel bruikbare materialen er in.
Mijn verlaagde plafond op zolder bijvoorbeeld hangt aan de planken van de pallet waarop mijn keukenblad werd geleverd (ja, grote pallet !).

Cultuuromslag moet je stimuleren, niet dood reguleren. We hebben zeker niet nog meer heffingen nodig waarvan onduidelijk is waar het geldt blijft.
Ik zou eerder spreken van een cultuur terugslag, ik heb zelf het grofvuil nog meegemaakt (yep, zo oud) waarbij eens per maand iedereen z'n niet huishoudelijk afval langs de straat kon zetten.
Dat deed men 's avonds voor de dag van ophalen, en de hele nacht reden er mensen rond in auto's (met aanhangwagen), busjes en op fietsen met kratten.
Afvalbergen halveerden overnacht, 40 tot 50% van het "afval" had een nieuwe eigenaar nog voor het werd opgehaald.
Dit was het grootste vrijwillige hergebruik project dat Nederland ooit heeft gehad.
Het is stop gezet omdat overheden en bedrijven bedachten dat ze er zelf wel aan konden verdienen,
de kosten voor het recyclen hebben ze echter schromelijk onderschat en de rekening is vervolgens bij de burgers neergelegd.

Sommige zaken mogen ze wat mij betreft best terugdraaien.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh