Harde schijven maken een comeback

Lid geworden
mrt 6, 2017
Opslag: we kunnen er geen genoeg van krijgen. Dat blijkt uit de statistieken van deze site; het is een veelgelezen onderwerp. We hebben veel verschillende soorten drives voorbij zien komen, vooral natuurlijk SSD’s, maar we moeten de harde schijven niet vergeten. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Harde schijven zijn wat mij betreft voorlopig nog onmisbaar, redelijk betaalbaar en uitstekend geschikt voor offline back up.
Massa opslag op ssd is simpelweg nog te duur en ik vraag me af of je data goed bewaard blijft als ze lang zonder stroom zitten.

ik vraag me af of je data goed bewaard blijft als ze lang zonder stroom zitten.
Ik lees berichten van 1-5 jaar, en tot 10 jaar... Dit afhankelijk van het type cell dat gebruikt is.
Hoe dan ook, kan dat niet tegen HDD's op. Ik heb een P200MMX waar na 20 jaar nog dezelfde install op staat. En ook een XT waarvan de HDD nog bootable is. Dan hebben we het over hardware midden/eind 80er jaren.

Ik lees berichten van 1-5 jaar, en tot 10 jaar... Dit afhankelijk van het type cell dat gebruikt is.
Hoe dan ook, kan dat niet tegen HDD's op. Ik heb een P200MMX waar na 20 jaar nog dezelfde install op staat. En ook een XT waarvan de HDD nog bootable is. Dan hebben we het over hardware midden/eind 80er jaren.
De 20 jaar ga ik zelf ook bij HDD's niet op vertrouwen dus ik vernieuw wel van tijd tot tijd, het word gelukkig steeds goedkoper want ik heb inmiddels zo'n 52TB aan opslag. :eek:

52TB aan opslag.

Wat voor opslag moet ik dan aan denken? Films?

De grootste HDD die ik heb is 3TB Daarnaast nog 2x750, 2x 2TB en 1x1TB
Maar al deze schijven bevatten dezelfde data

Daarna ben ik over gegaan op 1x1 en 1x2TB SSD's en zitten in mijn main PC en bevatten ook deze data + meer
Zo nu en dan sluit ik eens wat HDD's aan, en kopieer alles naar een nieuwe map op de HDD met de datum van de kopie erin vermeld.
Ik vermoed dat de daadwerkelijke hoeveelheid data die ik heb ongeveer 700GB is

Laatst bewerkt:
Momenteel draai ik een NAS met 2x2TB mirrors, ofwel 4TB effectieve opslag. Die is nog niet vol en bevat al mijn persoonlijke data backups, muziek, pr0n, films,foto's en software plus ook die van de rest van mijn familie.
Het managen van die data en goede veilige backups beschouw ik als een essentieel hedendaags klusje. Het verbaasd mij dat zo weinig mensen daar aandacht aan besteden. De meesten die ik ken lopen bijv. rond met een telefoon vol foto's die dan iedere keer als dat ding stuk of zoek raakt verloren gaan.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh