Review: Sennheiser Momentum 4 Wireless

Lambo LP670 SV

Nieuweling
Lid geworden
jan 7, 2025
Introductie:

Vanwege de 1ste verjaardag van Technology Insider (hiep hiep hoera!) kreeg ik de kans om deze nette koptelefoon te ontvangen en reviewen, wat ik met veel plezier ga doen.

_DSC1674.jpg

De koptelefoon wordt geleverd in een kartonnen doos met daarin de volgende items
  • Hoes voor de koptelefoon en accessoires
  • De koptelefoon zelf uiteraard
  • Een 3.5mm naar 3.5mm kabel
  • Een vliegtuigadapter
  • USB-C naar USB-A kabel voor op te laden (dit mocht wel een usb-c naar usb-c kabel zijn eerlijk gezegd)
_DSC1681.jpg

Specs:

De meest belangrijke specs zijn de volgende:
  • Minimale frequentie: 6Hz
  • Maximale frequentie: 22kHz
  • Driver: 42mm, 1 driver per oorschelp
  • Bluetooth codes: 5.2, AAC, aptX, aptX Adaptive, SBC
  • Noise cancellation: 4 microfoon’s
  • Accu capaciteit: 700mAh ~ 60 uur
  • Gewicht: 293 gram
Bediening :

De Momentum heeft slechts 1 knop welke dient om hem op/af te zetten (3 seconden) of in pairing modus (6 seconden) te zetten, afhankelijk van hoe lang je de knop induwt. In het begin gaat dit zeker een aantal keren mis! Ik kreeg hem meerdere malen niet aan of ging per ongeluk naar pairing modus door de knop te kort of te lang in te duwen.

_DSC1678.jpg

Verder zijn er ‘touchpads’ aan de zijkant waarmee je de koptelefoon mee kan bedienen. Gelukkig komt er een korte handleiding bij en plakken ze er een stikker op zodat je weet wat wat doet, erg intuïtief is niet. Zo lukt het me niet bijvoorbeeld om het ANC niveau aan te passen zonder de muziek ook op pauze te zetten. Dit heeft dus wel enige gewenning nodig.

_DSC1675.jpg

Featureset:
  • Noise cancellation met twee standen. Werkt redelijk goed voor achtergrondgeluid weg te filteren en je beter te kunnen concentreren.
  • 2 devices tegelijk aansluiten via bluetooth en wisselen tussen de twee is mogelijk
  • Bij het afzetten wordt muziek gepauzeerd, gaat automatisch terug verder bij het terug opzetten

Draagcomfort & bouwkwaliteit :

De koptelefoon heeft uitschuifbare oorschelpen zodat je deze mooi op lengte kunt instellen voor je oren. Als je ze terug opbergt in de case dien je ze wel terug in te schuiven, anders past hij niet. Het design en het mechanisme zorgen ervoor dat deze koptelefoon goed en stevig zit in huis en bij wat rondwandelen. Het is een gesloten mechanisme dus het fungeert ook als oor verwarmer. Ikzelf merk dat bij langdurig gebruik mijn oren toch wel wat warm worden (heb ik bij alle over-ear’s overigens).

Heb ze ook 2x gebruikt om te gaan hardlopen maar daar zijn ze duidelijk niet gemaakt, ondanks dat ik ze via bluetooth verbonden heb. Bij het landen is er telkens een zware bonk te horen die de muziek overstemd. Ik heb geprobeerd de koptelefoon wat meer en minder laten klemmen om het bijgeluid te minimaliseren maar het bleef te storend.

Het design is uiteraard persoonlijk maar ik vind het er mooi uitzien met een neutrale/professionele uitstraling. Kwalitatief voelt het goed aan qua materiaalgebruik.

_DSC1679.jpg

Geluidskwaliteit:

Deze is goed, eigenlijk erg goed. Ik heb de laatste tijd met veel plezier aandachtig meerdere luistersessies gehad en moet zeggen dat de muziek erg zuiver en vooral gedetailleerd klinkt. Het is een genot om muziek te luisteren met de Momentum 4. Naar mijn gevoel hoef ik ook niet met de EQ aan de gang om de balans tussen midden, hoog en laag goed te krijgen. In neutrale setting klinkt het ook daadwerkelijk neutraal. Mogelijks dat je de bass een tikkeltje zachter zet afhankelijk van je smaak.

Voor mij is dit alleszins het allerbelangrijkste aan deze Sennheiser. Het geluid dient tenslotte in orde te zijn voor een koptelefoon en hier wordt ik niet teleurgesteld. Dit is het sterkste punt van deze koptelefoon in mijn ogen.

Waar ik me wel aan stoor is het minimum volume in combinatie met een W11 HP laptop en een recente Samsung Smartphone. Voor sommige types muziek of momenten in de dag zou ik het stiller willen zetten dan mogelijk is. Naar mijn gevoel kan je het volume enkel instellen tussen stand 4 en 10. Ik zou echt graag het ook af en toe op ‘2’ zetten bijvoorbeeld.

Er is een te groot gat qua volume tussen uit en het allerlaagste niveau mogelijk in Android. Ik heb dit na wat googelen kunnen oplossen door een extra app te downloaden ‘Sound Assistent’ in de Samsung store. Hiermee kan je wel het volume veel fijnmaziger regelen per app en is de stilst mogelijke stand effectief stil. Op iOS heb ik gelezen dat ‘reduce loud sounds’ uitschakelen ironisch genoeg helpt om het volume omlaag te krijgen (niet kunnen testen)

_DSC1677.jpg

Conclusie:

Ik ben erg blij met deze headset van Sennheiser. Kwalitatief goed geluid voor rustig naar muziek te luisteren en te bellen als je wil.

Pro's
+ lange speelduur
+ draagcomfort bij zitten
+ geluidskwaliteit
+ looks

Contra's
- Minimaal geluidsniveau te hoog via bluetooth
- Niet geschikt voor tijdens het sporten
- De app is weinig bijzonders

Als er nog vragen zijn, laat me gerust weten!

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh