Lexar NM1090 PRO Review. Een bloedsnelle pci-express 5.0-ssd

Lid geworden
mrt 6, 2017
De Lexar NM1090 Pro die we in dit artikel bespreken, is een van de nieuwste ssd’s op de markt. Hij heeft een PCI Express 5.0-interface, passend bij de nieuwste moederborden van dit moment. De nieuweling is wat aantrekkelijker geprijsd dan de Samsung 9100 Pro. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Wat mij betreft nog veel te duur, ik heb in januari een Lexar PCI-e 4.0 4TB gekocht €246.-, dik €200.- erop voor de extra snelheid is het me niet waard.
Daar komt dan nog bij dat gezien de hoge temperaturen deze SSD niet bruikbaar is in veel situaties zoals b.v. in een Mac Mini dock waar hij bij mij in zit.

Wat mij betreft nog veel te duur, ik heb in januari een Lexar PCI-e 4.0 4TB gekocht €246.-, dik €200.- erop voor de extra snelheid is het me niet waard.
Daar komt dan nog bij dat gezien de hoge temperaturen deze SSD niet bruikbaar is in veel situaties zoals b.v. in een Mac Mini dock waar hij bij mij in zit.

Dan zou je voor de grap eens moeten kijken naar de prijzen van de Samsung 9100 Pro
Die liggen zo'n €50 uit elkaar tov de Lexar... En of dat nou die 100/200MB verschillen waard is op 14000MB/s.

Maar IRL merk je dit verschil nu? er van uit gaande dat je PC over een PCIe 5 interface beschikt natuurlijk..
Benchmarks zijn uiteraard benchmarks en die liegen niet, maar tijdens normaal gebruik van pakweg een gemiddelde gebruiker die wat office, internet en af en toe een foto edit en heel misschien een video op Capcut monteerd..
Gezien het prijsverschil lijkt me dat toch niet helemaal relevant dan. Maar uiteraard techniek moet vooruit en ik denk ik zware toepassingen en servers dat dit wel een verschil kan maken.

Tis leuk die snelheid, maar alleen voor bepaalde use cases.
Voor de gewone consument totaal niet interessant.
Daarnaast zijn de hoge prijzen en de warmte en vooral dat laatste een groot probleem.
Door de warmte vallen al cases gewoon af bv een nas of een mini pc.
Laten ze zich maar eens gaan focussen op betaalbare 8TB nvme, ipv maar sneller en sneller.
Moet wel zeggen Lexar is gewoon een zeer goed merk heb er een aantal van 1TB in gebruik.

De nieuweling is wat aantrekkelijker geprijsd dan de Samsung 9100 Pro

Maar bevat deze SSD ook extra condensatoren tegen gegevensverlies bij plotselinge stroomuitval zoals bij de Samsung Pro SSD's?

tijdens normaal gebruik van pakweg een gemiddelde gebruiker die wat office, internet en af en toe een foto edit en heel misschien een video op Capcut monteerd..
De gemiddelde gebruiker en professionele die een enkele keer wat doet, kan prima af met 4.0.
Als het je dagelijkse werk is om met video editen bezig te zijn, dan zal het de meerprijs lonen.

De nieuweling is wat aantrekkelijker geprijsd dan de Samsung 9100 Pro

Maar bevat deze SSD ook extra condensatoren tegen gegevensverlies bij plotselinge stroomuitval zoals bij de Samsung Pro SSD's?
Dat is een feature die in zowel de Samsung als Lexar-ssd's niet aanwezig is. Overigens hebben de Samsung Pro's dat ook niet. Het is een feature die je soms bij datacenter ssd's aantreft zoals de SATA SAT5521 van Synology.

Maar IRL merk je dit verschil nu? er van uit gaande dat je PC over een PCIe 5 interface beschikt natuurlijk..
In IRL merk je zelfs weinig verschil tussen een hele snelle mid-range SSD en een top-range model. Er is wél een duidelijk verschil tussen de lage entry-level modellen (bv. de OEM-modellen van Kioxia voor bulk-laptops) en de rest, dat haalt je algehele performance omlaag.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh