Review: Nordväl DC202-2CH 4K (dubbele) dashcam

Tostie1987

Nieuweling
Lid geworden
dec 3, 2024

Nordväl DC202-2CH 4K (64 GB) review

- Inleiding

Nordväl heeft meerdere dashcams waaronder nu ook de DC202-2CH 4K. Deze dashcam neemt, zoals de naam al zegt, in 4K beeldkwaliteit op. De dashcam kan dit zelfs in 30 beelden per seconde. Bij de dashcam zit ook nog een achterste camera. Deze neemt in 2K op (2K25 of 1K30). De DC202-2CH schrijft de beelden weg naar een microSD kaart. Wanneer enkel gekozen wordt om de voorste camera aan te sluiten dan kan er zelfs voor 5K25 gekozen worden. De resolutie is dan niet 3840x2160p maar zelfs 5120x2160p.
Dit is de eerste keer dat ik een dashcam test en ik ben bijzondere dingen tegengekomen tijdens het testen. Wil je weten welke dingen? Lees de review hieronder!

- Uitpakken, bouw en features
De Nordväl DC202-2CH 4K wordt geleverd in een stevige kartonnen doos. Er staat een mooie afbeelding op van het product wat erin zit. Het voegt iets toe aan de 'uitpak-ervaring'. Binnenin de doos zit een wit karton waarin je direct de voorste camera ziet. Achter het witte karton zit nog de achterste camera en alle toebehoren.

De camera's zitten beiden in een witachtig folie om deze te beschermen tegen krassen.
In de doos zitten de volgende dingen:
- Voorste camera (5K maximaal)
- Achterste camera (2K maximaal)
- Verschillende kabels (voor voor en achter camera)
- Vijf clips om draden door te geleiden
- Vier verschillende doorzichtige folies (om de camera's op te plakken)
- Sigaretten adapter (USB-A)
- Twee extra plaktapes
- Eén microSD kaart van, in dit geval, 64 GB
- Eén snelstartgids

Wat nog belangrijk is om te benadrukken is dat bij gebruik van beide camera's samen de voorste camera opneemt in maximaal 4K30 (fps) en de achterste camera op 2K25 (fps). Bij enkel gebruik van de voorste camera kan deze opnemen op 5K25 (fps). De achterste camera kan ook, in combinatie met de voorste camera, opnemen in 1K30 (fps). Voor de precieze specificaties, zie de website van Nordväl via de volgende link: https://nordval.eu/product/dc202-2ch-dashcam-4k/

Hieronder een ingezoomde afbeelding van de kabels. Dit zijn de kabels die nodig zijn om de camera's te verbinden met de auto. Deze geleid je naar de sigarettenaansteker (vanaf nu aanstekerplug). Met de juiste module kunnen de camera's ook naar het moederbord van de auto worden geleid. Dit is op deze manier mooier weggewerkt met als extra voordeel dat de aanstekerplug vrij blijft om bijvoorbeeld de telefoon op te laden. Deze module wordt er niet standaard bijgeleverd.

De bouw van de voorste camera is goed. Hij voelt lekker stevig en zwaar aan. Aan de bovenkant van de voorste camera zit een groot stuk plaktape. Deze kun je direct op de voorruit plakken of op het doorzichtige folie (tweede en vierde foto hierboven, rechts onder).

Op de camera zitten twee knoppen namelijk de aan-uit knop en de reset knop. Deze zitten onderop de dashcam. Dat is een slimme plek, aangezien je in de auto het makkelijkst bij de onderkant kan. Aan de rechterkant (van achteren bekeken) zit de ingang voor de microSD kaart en de ingang voor de stroomtoevoer. De stroomtoevoer wordt gedaan middels een USB-C kabel. Ook deze kabel voelt stevig aan en lijkt wat dikker dan normaal. Dit geeft bij mij weer het gevoel dat het van goede kwaliteit is. Het is geen braided kabel, maar een wat stuggere rubberen kabel. De kabel heeft wat mij betreft een mooie balans tussen stug en buigzaam.

Aan de bovenkant van de camera zit de arm. Deze arm is ook weer goed gebalanceerd. Zo is hij goed buigzaam, maar ook weer zo stug dat deze niet zomaar van hoek verandert tijdens het rijden. Echt heel goed gedaan!

De arm kan in hoek versteld worden zodat deze verticaal perfect afgesteld kan worden.

Hieronder een afbeelding van de rechter zijkant van de camera. Aan de linker zijkant van de camera zit een speaker. Deze speaker geeft informatie over wat de camera doet. In principe krijg je nooit iets te horen, tenzij er iets speciaals als bijvoorbeeld een 'event opname' wordt gestart.

De belangrijkste features van de Nordväl DC202-2CH zijn de volgende:
- Voor 4K op 3840x2160p (of zelfs 5120x2160p)
- Achter maximaal 2K
- Parkeermodus (indien module van €35 erbij is gekocht)
- Live beelden bekijken via de app
- Event opnames bij bijzondere gebeurtenissen (hard remmen, uit moeten wijken, ongeval)
- G-sensor welke dus de hiervoor genoemde gevallen detecteert
- WiFi 5 GHz en Bluetooth LE
- Spraakbesturing en spraakbegeleiding

De voorste camera heeft een kijkhoek van 140 graden horizontaal terwijl de achterste camera een horizontale kijkhoek van 135 graden heeft. Ik heb de voorste camera gemonteerd achter mijn spiegel. Hierdoor zie ik hem niet en hangt deze mooi in het midden. In de praktijk merk ik dat hierdoor de gehele motorkap met op beeld staat met nog stukken aan beide zijkanten. Zie de afbeelding hieronder. Achter ligt het er uiteraard aan op welke plaats je de achterste camera monteert. Als je deze in het midden bovenin de auto monteert dan heb je vrijwel net zo breed beeld als voor. De camera hangt dan wel flink in het zicht, ook al is deze klein. Ikzelf heb ervoor gekozen om de camera aan de linkerkant van de auto (van achteren bekeken) te monteren. Op deze manier hangt de camera niet in het zicht en heb je als voordeel dat (als het goed is) mensen je rechts inhalen en ze daardoor beter in beeld hebt. Een nadeel is dan wel weer dat deze achter het vieze gedeelte van het glas hangt omdat mijn ruiterwisser daar niet komt. Ik zal dus vanaf heden wat vaker een doekje over de achterruit moeten halen.

- Installatie, basismodus en beeldkwaliteit
De specificaties van de DC202-2CH kunnen gevonden worden op de volgende website: https://nordval.eu/product/dc202-2ch-dashcam-4k/

De installatie had wat voeten in de aarde. Dit had enerzijds te maken met de toebehoren van de camera en anderzijds met mijn vaardigheden als het aankomt op sleutelen aan een auto.

De DC202-2CH wordt geleverd met flink lange kabels. De kabel van de achterste camera naar de aanstekerplug is 6 meter lang. Dit is flink en voor mijn auto (Citroën C4 Cactus) is dit meer dan genoeg. Voor een stationwagen of Cybertruck (want wij rijden die..) is dit ook meer dan voldoende. De kabel van de voorste camera richting de aanstekerplug is ook nog 3,5 meter. Dit is uiteraard erg lang, want de afstand hemelsbreed is nog geen 1 meter. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat je deze kabel weg wilt werken in het dak gedeelte. Dit maakt dat de kabel een stuk langer moet zijn. Fijn dat Nordväl hier rekening mee heeft gehouden.

Nogmaals, dit is de eerste keer dat ik een dashcam review en daarom heb ik wellicht wat romantische ideeën gehad over de wegwerking van de kabels. Mijn idee was eerst om de kabels met de vijf meegeleverde kabel clips langs het plafond weg te werken. In mijn enthousiasme legde ik de kabel zo in mijn auto neer dat ik hierna enkel de kabel clips aan het stof van het plafond hoefde te plakken (3M lijm/tape) en dat daarna de kabel wel weggewerkt genoeg was, maar dat niet de hele platen van het plafond moesten. In de praktijk bleek dat de kleine clips (zie foto hieronder) totaal niet bleven plakken aan het stof in de auto en ook niet aan het kunststof op bijvoorbeeld mijn dashboard. Ze zijn er dan ook echt voor bedoeld om aan het staalwerk van de auto vast te maken en hiervoor is het toch echt de bedoeling dat de 'platen' eraf worden gehaald.

Toevallig kwam mijn APK van de auto eraan en heb ik gevraagd of de vak garage ook voor mij de kabel weg wilde werken. Dit kostte mij wel ongeveer €100 in manuren, maar het ziet er nu heel anders uit. Zie de foto hieronder.

De installatie is nu bijna klaar. De kabels hangen en zijn (dankzij de vak garage) weggewerkt en de camera's hangen op de plek waar deze moeten hangen. In mijn geval heeft de vak garage geholpen door ook de kabel direct in het moederbord van de auto te doen. Op deze manier houd ik de aanstekerplug vrij zodat ik deze kan gebruiken om bijvoorbeeld mijn telefoon op te laden. Ik heb gemerkt dat dit toch wel fijn is. In een rit richting de Efteling moest het navigatiesysteem in de aanstekerplug worden gedaan. Dit betekent dus dat, wanneer je de dashcam hierin hebt (en niet in het moederbord van de auto) de één voor de ander moet wijken. Dit heb ik als vervelend ervaren en heb er daarom voor gekozen om de dashcam standaard in het moederbord te laten plaatsen.

Wat er nu nog gedaan moet worden is de microSD kaart in de voorste dashcam doen en het installeren van de app op de telefoon. De app op de telefoon heet 'Kacam' en is gratis te downloaden op zowel de App Store als de Play Store.

In de Kacam app koppel je de DC202-2CH aan de app. Zodra dit is gebeurd, kun je live beelden bekijken en kun je instellingen veranderen. Waarom je de live beelden zou willen bekijken is mij een raadsel, aangezien je ook gewoon door de ruit naar buiten kunt kijken. Het bekijken van live beelden kan enkel binnen de WiFi afstand van de camera zelf. Het is dus niet mogelijk om je zoon of dochter in de gaten te houden tijdens het rijden terwijl je zelf thuis zit. Het is vooral de bedoeling dat je belangrijke beelden direct naar je telefoon/tablet kunt downloaden in plaats van dat de microSD kaart eruit moet en in een computer moet worden gedaan.

Zodra de camera gekoppeld is, kan het filmen beginnen.

De DC202-2CH is zo gemaakt dat deze automatisch aangaat zodra de auto contact heeft (zodra het infotainment systeem aangaat). Het duurt een paar seconden en dan hoor je vanuit de dashcam 'recording started'. Op dat moment neemt de dashcam doorlopend op. Je krijgt verder geen meldingen meer van de dashcam tenzij er een speciaal 'event' is. Op de dashcam knippert er in de normale stand langzaam een blauw lampje. Ik heb dit als niet vervelend ervaren. Ik merk bij mijzelf dat ik regelmatig een blik werp naar de camera om te zien of deze wel opneemt. Wat wellicht nog beter zou zijn, is als het lampje groen was. Nu gebeurt het nog heel af en toe dat ik denk een ambulance te zien in mijn achteruitkijkspiegel, maar dit is dan het lampje dat er net onderuit komt.
Op ditzelfde moment neemt ook de achterste camera op. In de app kun je ervoor kiezen om in hetzelfde scherm (op de mobiel) zowel de voorste camera te zijn als ze achterste camera. In de instellingen kun je er ook voor kiezen om enkel de voorste of achterste camera te tonen. Dit is verder niet van invloed op het opnemen, dit gaat gewoon door.

De dashcam gaat ook weer automatisch uit zodra de sleutel uit het contact wordt gehaald. Hoe dit bij elektrische auto's zit, weet ik niet. Deze hebben natuurlijk geen sleutel. Ik ga ervan uit dat de dashcam uitgaat zodra de elektriciteit van het infotainment systeem wordt gehaald.

De beelden worden opgeslagen op de bijgeleverde microSD kaart. Deze microSD kaart is uiteraard te verwijderen om zo de beelden op een computer te kunnen bekijken. De beelden worden opgeslagen in de volgende map: Nordväl - Event/Normal/Photo. In die submap vind je dan de beelden. De beelden van de voorste camera worden aangeduid door een datum met daarbij een F (front) en de achterste camera met een R (rear). Zie de afbeelding hieronder.

Dan wellicht het belangrijkste, de beeldkwaliteit.
De beeldkwaliteit kan ik over het algemeen goed noemen. Ik heb opgenomen met de volgende instellingen:

- Voorste camera 3840p * 2160p op 30 fps
- Achterste camera 1920p * 1080p op 30 fps

Wat opvalt is dat bewegende beelden veel duidelijker zijn dan een gepauzeerd beeld vanuit een filmpje. Als je zelf stilstaat en dan een screenshot neemt, dan is het beeld wel duidelijk. Hieronder zal ik enkele beelden toevoegen waarbij ik onderscheid maak tussen een gepauzeerd beeld en een stilstaand beeld. Ook zal ik video's toevoegen op mijn YouTube kanaal, https://www.youtube.com/@TostieTech-q8w"]TostieTech. Daarnaast voeg ik natuurlijk een link naar de video('s) toe in deze review.

Hieronder een zestal screenshots. Let goed op. De screenshots zijn onderverdeeld in overdag, schemering en nacht. Ook in stilstaand en bewegend. Boven de screenshot staat om welke het gaat. In de screenshot zelf staat onderaan hoe laat het is en hoe snel ik rijd. Alle screenshots zijn genomen in eind november.
Overdag, stilstaand

Overdag, bewegend

Schemering, stilstaand

Schemering, bewegend

Nacht, stilstaand

Nacht, bewegend

Hieronder nog een verzamelafbeelding van het beeld uit de achterste camera. Deze was ingesteld op 1920p*1080p op 30 fps. De bovenste screenshot is een stilstaand beeld, de onderste is een bewegend beeld.

Wat mij opvalt aan bovenstaande screenshots is dat de DC202-2CH bij stilstaand beeld prima beeld weergeeft. Het beeld is dan scherp en zowel nummerborden van dichtbij als verder weg zijn prima te herkennen. Bij bewegend beeld wordt dit al snel een stuk minder, zeker als daarbij minder licht aanwezig is zoals in de schemering of zelfs in de nacht/avond. Het is nog steeds goed genoeg om te herkennen wat er op de weg gebeurt en wie er mogelijk fout is geweest als een situatie zich voordoet, maar verwacht geen nummerbord te kunnen lezen. Ook 's nachts is de kwaliteit voldoende om te herkennen wie welk gedrag vertoont, maar niet goed genoeg om nog nummerborden te herkennen. Het is dan ook handig om bij vreemd gedrag alvast de het nummer op de kentekenplaat hardop te zeggen zodat het opgenomen wordt in het filmpje dat wordt gemaakt.
Hieronder een link naar een video op mijn YouTube kanaal, TostieTech. In deze video is te zien wat de beeldkwaliteit is op verschillende momenten gedurende de dag en zo kan meteen 'getoond worden' hoe de geluidskwaliteit van de DC202-2CH is.

Hierbij de links naar de video's op YouTube.
Video overdag:

Video 's nachts:

Zoals in bovenstaande video's te zien is, is de beeldkwaliteit gewoon goed. Houd wel rekening met de compressie die YouTube zelf over de video heen zet. De video's zelf zijn geüpload in 4K op 30 fps.

- App gebruik, geavanceerde instellingen en andere bijzonderheden
In het voorgaande hoofdstuk hebben we gekeken naar hoe de dashcam geïnstalleerd wordt, wat de basismodus is zonder verder dingen in te stellen en wat de beeldkwaliteit is. In dit hoofdstuk gaan we meer in op het gebruik van de app, laat ik meer geavanceerde instellingen zien en vertel ik wat over bijzonderheden die mij zijn opgevallen als het aankomt op rijden met een dashcam.

Appgebruik
De app van de DC202-2CH heet Kacam en ziet er in het hoofdmenu als volgt uit.
Links het menu voordat je binnenin de dashcam bent. Daaronder een pop-up om zo verbinding te maken met de dashcam.

Zoals te zien is, kun je verbinding maken met de dashcam. Dit kan enkel als de dashcam aanstaat. Hiermee bedoel ik dat de dashcam stroom krijgt van de auto, want het is onwaarschijnlijk dat je op dit moment de dashcam in het stopcontact hebt zitten.

Zodra je in de camera zelf bent, ziet het er als volgt uit. Bovenin kun je op het radertje klikken om instellingen aan te passen. Verder kun je nog snel bijvoorbeeld de resolutie aanpassen of de microfoon aan- of uitzetten. Dit kan ook allemaal zodra je op het radertje klikt.

Hieronder één samengevoegde afbeelding van verschillende screenshots van alle instellingen die aan te passen zijn.

Ik denk dat de meeste instellingen voor zich spreken. Enkele instellingen zal ik hieronder belichten waaronder de loopopname. De loopopname is de functie van de DC202-2CH waardoor oude beelden automatisch overschreven worden als de microSD kaart vol zit. Eigenlijk is het ook de functie die aangeeft hoe lang een opname moet duren. Het gekke aan dit submenu in de app is dat je erop kunt klikken, maar vervolgens geen andere opties dan 1 minuut kunt kiezen. Oftewel, de filmopnames duren telkens 1 minuut en het kan (nog) niet worden aangepast. Persoonlijk vind ik 1 minuut te kort. Dit komt wellicht ook doordat ik een loopopname van 5 minuten gewend ben van mijn GoPro. Het fijne aan langere loopopnames is dat er vijf keer zo weinig filmbestanden op de microSD kaart staan. Dit maakt hierdoor het terugzoeken veel gemakkelijker. Zoals in de screenshot hieronder te zien is, staan er ontzettend veel filmpjes op de microSD kaart. In de app worden deze filmpjes nog onderverdeeld over verschillende dagen. In de map in Verkenner gebeurt dit niet. Daar worden alle filmpjes in dezelfde map gezet ongeacht op welke datum ze opgenomen zijn.

De thumbnails van de achterste camera's zijn zwart doordat de achterste camera op de hoedenplank lag. Deze was eraf gevallen. Ik had de ruit onvoldoende vetvrij gemaakt. Tijdens het nemen van dit screenshot had de vakgarage de camera nog niet opgehangen. Uiteraard krijg je gewoon een goede thumbnail als deze gewoon goed hangt. Dit is aan mij wijten en heeft verder niets met de achterste camera zelf te maken. Voor het verduidelijken hoe de dashcam de screenshots verdeeld is het dan weer wel duidelijk en dit is dan ook de reden dat ik het zo laat.

Een andere instellingen die ik wil belichten is de G-sensorgevoeligheid. Nordväl heeft met de DC202-2CH namelijk een slimme sensor in de dashcam gezet. Deze sensor registreert wanneer er een gebeurtenis plaatsvindt. Een gebeurtenis kan zijn dat er hard geremd moet worden, uitgeweken moet worden of als er een ongeluk/botsing wordt waargenomen. Wat de dashcam dan doet, is een event opname maken. Op dit moment knippert er een rood LED lichtje op de dashcam. De filmpjes komen dan in een aparte map op de microSD kaart terecht en worden vergrendeld zodat deze niet door de loopopname overschreven worden. Dit is een slimme functie van de dashcam. Op deze manier behoud je een belangrijk filmpje welke je wellicht nodig hebt als het aankomt op bewijslast. Het is sowieso mogelijk om een video te vergrendelen. Dit doe je door ' lock video' te zeggen. Normaal gesproken komen alle video's terecht in de 'normal' map, maar event video's en door de gebruiker vergrendelde video's komen automatisch terecht in de 'event' map. Ontzettend handig en daardoor ook gemakkelijk de juiste video terug te vinden omdat er natuurlijk veel minder video's in de event map staan.

De mappen in Verkenner zien er als volgt uit:

Nog een interessante instelling om te benoemen is de parkeermodus. De DC202-2CH kan namelijk ook opnemen als de auto geparkeerd staat. Hiervoor moet wel nog een aparte module welke (op moment van schrijven) €35 kost. Zodra er detectie plaatsvindt voor de auto, begint de dashcam met opnemen. Ook kan de dashcam beelden in een soort verkleinde modus opnemen. De dashcam neemt dan beelden op met één beeld per seconde. Ook begint de camera met opnemen zodra de G-sensor wordt geactiveerd, oftewel wanneer er tegen de auto wordt aangereden. Zo heb je meteen mooi op beeld wie het dan was. Al met al vind ik dat toch wel een fijne toevoeging en kan het de investering van een extra €35 waard zijn om zo de dader op beeld te hebben.

Wat goed is om te vermelden is dat de dashcam beschermd is tegen het leegtrekken van de accu zodra de module is aangesloten.

Verdere instellingen die interessant zijn om te benoemen zijn vermoeidheid herinnering en frequentie. De vermoeidheid herinnering kan worden ingesteld op nooit, 1 uur, 2 uur of 4 uur. Standaard staat deze ingesteld op nooit, maar wel fijn dat het ingebouwd zit.

De frequentie is afhankelijk van waar je je op aarde bevindt. Zo staat in de snelstartgids dat, wanneer je je in Europa bevindt, de frequentie op 60 Hz ingesteld moet worden. In Amerika op 50 Hz. Wel vreemd dat deze standaard op 50 Hz staat. Even veranderen dus als je de DC202-2CH hebt aangeschaft.
Wat ook nog belangrijk om te benoemen is, is dat je de camera's digitaal kunt 'flippen' en 'draaien'. Dit maakt het installeren van de camera's een stuk gemakkelijker. Zo kun je de camera's ophangen/opplakken zoals je zelf wilt. In mijn geval had ik de achterste camera blijkbaar ondersteboven gehangen, maar kan ik simpelweg het beeld flippen waardoor deze weer normaal het filmpje opnemen. Ook kan digitaal het beeld gedraaid worden zodat links rechts wordt en vice versa.

Dit zijn wel de belangrijkste, of in ieder geval meest noemenswaardige, instellingen. Om deze reden gaan we dan ook verder met de andere bijzonderheden. Dit is de eerste keer dat ik een dashcam test en hiervoor heb ik nog nooit met dashcams gereden. Ik kan hierdoor zeggen dat ik redelijk in kan schatten hoe normaal gesproken het rijgedrag van bestuurders om mij is.

Nu ik een aantal weken met de DC202-2CH rijd, valt het mij op dat mensen rustiger om mij heen rijden. Een voorbeeld hiervan is dat ik laatst iemand had die dicht achterop mij reed. Het leek dat, zodra deze bestuurder de achterste camera zag, deze ineens veel meer afstand hield tot mij.

Een ander voorbeeld is dat iemand voor mij veel te snel reed. Ik kwam deze persoon bij het stoplicht tegen, deze keek in de achteruitkijkspiegel naar mij, zag waarschijnlijk de camera en reed ineens keurig netjes.
Weer een ander voorbeeld is van op een parkeerterrein. Ik stond geparkeerd en een andere auto ging tegenover mij staan. Er zat geen afscheiding tussen onze parkeerplaatsen. Ik wachtte even in de auto op mijn vrouw die een kleine boodschap haalde in de supermarkt. Er kwam een auto tegenover ons staan welke wel erg dichtbij kwam staan. Ook deze persoon merkte de camera op en ineens gleed de auto zachtjes achteruit zodat er een stuk meer ruimte ontstond.

Het kan natuurlijk puur toeval zijn dat ik deze drie voorbeelden van (ander) rijgedrag zag, maar toch vond ik het niet onprettig. Zeker niet met de bestuurder achter mij. Toch is het opvallend dat het lijkt dat, zodra mensen denken dat ze op film opgenomen worden, ineens ander (netter) rijgedrag gaan vertonen. Al met al vind ik dit wel een fijne bijkomstigheid van het gebruik van een dashcam in het algemeen.

Iets anders wat bij mijzelf opviel is dat ik ook met enige regelmaat check of de dashcam aanstaat. Ik merk dat het mij toch een veiliger of zekerder gevoel geeft. Over het algemeen houd ik mij goed aan de verkeersregels en ik merk dat ik het een fijn idee vind dat, als er dan echt iets gebeurt, ik de juiste bewijslast heb. Kortom, ik ben blij dat de DC202-2CH er hangt en ga deze voorlopig ook niet weghalen.

- Conclusie
Voordelen

De Nordväl DC202-2CH is wat mij betreft een goede dashcam. Dit komt doordat de dashcam zowel een voorste- als achterste camera heeft en goede beeldkwaliteit biedt in verschillende weersomstandigheden. Daarnaast is de dashcam ook gemakkelijk in te stellen en is de audiokwaliteit ook gewoon goed.
De dashcam kun je benaderen door slimme spraakbesturing en dit werkt ook goed. Ook zijn er foto's te nemen van interessante dingen die je ziet door 'take picture' te noemen en ook dit werkt prima (al is een Brits accent meer geaccepteerd dan plat Amsterdams Engels).
Nordväl levert kabels van voldoende lengte voor zelfs de grootste auto's. Wees je er wel van bewust dat het goed wegwerken van de kabels tijd kost. Dit is niet anders bij andere camera's.
Wat ook fijn is, is dat je voor de prijs van (op moment van schrijven) €269 direct twee camera's koopt. Er is zelfs nog een module te koop zodat de camera ook opneemt terwijl deze geparkeerd staat. Ook is de G-sensor een fijne toevoeging aan de dashcam. De sensor heeft, in de weken dat ik deze heb getest, geen event opgenomen doordat ik hard moest remmen of uit moest wijken. Wel door een iets te enthousiast genomen verkeersdrempel. Wat opviel is dat dit heel snel gebeurde. In het geval dat er een ongeval plaatsvindt, is de DC202-2CH snel genoeg om (niet de klap natuurlijk) maar de korte tijd daarna direct op te nemen. Ik schat in dat, tussen de hobbel die ik te snel nam, en het aanzetten van de emergency video nog geen halve seconde zat. Ook maakte de dashcam blijkbaar een event opname toen ik de sneeuw van mijn voorruit aan het krabben was. Blijkbaar was dit 'bedreigend' genoeg voor de dashcam om een 'emergency video' op te nemen.
Al met al viel het mij op dat ik toch wel erg gesteld ben geraakt op de Nordväl DC202-2CH. Ik kijk vaak of deze aanstaat én opneemt en het idee van het hebben van een dashcam vind ik fijn. Ook is de dashcam zo klein dat deze vrijwel volledig achter de achteruitkijkspiegel past waardoor deze ook niet irritant in het zicht hangt.

Nadelen
Wat best wel irritant is, is dat de camera opneemt zodra je de app opent. Je kunt op dat moment geen instellingen aanpassen. Dan moet eerst het opnemen gestopt worden en pas dan kun je als gebruiker in het menu. Zodra je dan uit het menu gaat en terug naar het hoofdmenu, start het opnemen automatisch weer. Ben je dus nog iets vergeten in de instellingen, dan moet opnieuw het opnemen gepauzeerd worden en pas dan kun je de instellingen weer in.
Wat ik wel merk, is dat ik na het testen eigenlijk nooit meer in de instellingen kom. Dat is dan weer een voordeel. Eenmaal goed ingesteld, heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar.
Een ander nadeel dat ik heb ondervonden is dat de ophangclips eigenlijk niet plakken op stof en ik dus wel moest kiezen voor het wegwerken achter de platen van de auto. Gelukkig voor mij kon de vak garage dit voor mij doen. Hierna zag het er prima uit.
Op moment van schrijven is het spraakcommando voor uitzetten nog 'turn off recording' en het spraakcommando voor aanzetten 'open recording'. Open recording voelt niet als een natuurlijk commando om de opname te starten. Eerder 'turn on recording'. Ik heb deze feedback teruggegeven aan Nordväl en ze gaven direct aan dat dit goede feedback was. Super! Hopelijk gaan ze dit met een firmware update aanpassen.

View draft history

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh