Samsung SSD 9100 Pro Review. Letterlijk en figuurlijk een coole PCI-Express 5.0-ssd

Lid geworden
mrt 6, 2017
In deze review bespreken we de Samsung SSD 9100 Pro, een nieuwe serie ssd’s gemaakt voor de PCI Expresss 5.0-platformen van vandaag. De nieuwe serie komt in vier capaciteiten op de mark: 1, 2, 4 en 8 TB. Alle varianten kun je aanschaffen mét en zonder heatspreader. Wij bekijken in deze test de prestaties van de nieuwe modellen. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Indrukwekkende prestaties voor een indrukwekkende prijs. Het verschil tussen een hele trage en snelle SSD is absoluut merkbaar, maar toch vraag ik me af hoeveel je in dagelijks gebruik merkt van een dergelijke extra snelheid t.o.v. een reeds snelle SSD. Ik heb zelf een Samsung 980 Pro 1 TB (op m.2 PCI-e 4.0 slot) en een Patriot VP4300L 2 TB (op m.2 PCI-e 3.0 slot) in mijn PC en ik merk letterlijk geen enkel verschil in o.a. laadtijden van games of zware muziekprojecten. In benchmarks presteert de 980 duidelijk beter, mede door de snellere interface, maar in de praktijk voelen ze even snel aan.

Indrukwekkende prestaties voor een indrukwekkende prijs. Het verschil tussen een hele trage en snelle SSD is absoluut merkbaar, maar toch vraag ik me af hoeveel je in dagelijks gebruik merkt van een dergelijke extra snelheid t.o.v. een reeds snelle SSD. Ik heb zelf een Samsung 980 Pro 1 TB (op m.2 PCI-e 4.0 slot) en een Patriot VP4300L 2 TB (op m.2 PCI-e 3.0 slot) in mijn PC en ik merk letterlijk geen enkel verschil in o.a. laadtijden van games of zware muziekprojecten. In benchmarks presteert de 980 duidelijk beter, mede door de snellere interface, maar in de praktijk voelen ze even snel aan.
Ik denk dat je dit bij het laden van je games gaat merken op een passend systeem. Daarnaast gaan ook mensen die video's renderen en foto's verwerken baat hebben bij dit product. Voor alledaags officewerk maakt het geen fluit uit. Dat zie je bv ook bij de test van de Galaxy Book5. Deze doet het prima in Office. Doordat de ssd tergend traag is, faalt hij in de Procyon-videobewerkingsbenchmark. Het is vooral ook interessant dat deze 9100 PRO eindelijk een pcie 5.0-ssd is die niet enorm loopt te throttelen of een idioot grote koeler vereist.

Frank, kloppen de tabellen met temperatuur wel? Ik zie dat in sommige gevallen de ssd koeler blijven zonder heatsink in dezelfde test, t.o.v. met heatsink.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh