Statcounter: Windows 10 bereikt marktaandeel van 70%, Windows 11 blijft dalen

Lid geworden
mrt 6, 2017
Statcounter heeft zijn maandelijkse rapport met betrekking tot de marktverdeling van Windows gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Windows 10 niet alleen drie opeenvolgende maanden aan groei heeft meegemaakt, het os heeft opnieuw een marktaandeel van 70% bereikt. In het geval van Windows 11 gaat het om het tweede kwartaal op rij dat een daling vertoont. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Niet zo gek. Windows 11 heeft onverklaarbaar hoge systeemeisen, te vaak problemen met bepaalde software, heeft nog steeds een half-kapotte taakbalk/startmenu en valt je te pas en te onpas lastig met dingen waarmee ik niet lastig gevallen wil worden (zoals reclame, Co-polit, Edge gebruiken etc.). Ik draai het in een Hyper-V VM en op een "ernaast"-laptop, maar op de zware PC's van mij en onze zoon draait lekker Windows 10.

Was te verwachten dit, bedrijven kopen liever updates bij zolang de hardware nog voldoet i.p.v. hun hele computer netwerk te upgraden.
De hoeveelheid tweakers en nerds die alle beperkingen omzeilen om oude hardware met W11 te laten draaien staat niet in verhouding tot de massa gebruikers met oude systemen die bij W10 blijven.
Veel van die gebruikers stellen uit tot het laatste moment, omdat ze eigenlijk niet veel interesse meer hebben in een desktop of laptop.
Ik zie om me heen aardig wat mensen die het meeste met mobiel of tablet doen en een verstofte Windows computer nog 1 of 2 keer per maand opstarten.
Het zal mij niet verbazen dat veel van die mobiel gebruikers er een Chromebook, MacBook of tablet bij nemen als de ondersteuning voor hun Windows 10 pc stopt.

Dan heb je natuurlijk ook nog de gebruikers die Windows 11 wel kunnen draaien, maar het niet doen omdat de veranderingen en koers die is ingezet ze niet aanspreekt.
En Microsoft doet in de meeste gevallen helemaal niets of pas heel laat wat met feedback van die groep.

Al met al kan je dus wel stellen dat Windows 11 qua populariteit niet in de buurt gaat komen van Windows 7, 10 en XP.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh