TrueNAS pruts bak Core2Duo 6750

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
Een systeem wat ik momenteel aan het samenstellen ben.

Het uiteindelijke systeem krijgt meer HDD's en/of SSD's en boot SSD
Mogelijk zet ik daarvoor de PCI-e x1 en 16 sloten in (SATA of NVMe)
Ook zal het RAM geheugen vervangen worden.

De basis, moederbord, CPU en behuizing staan eigenlijk vast. De kast kan 10 HDD's bergen incl de drives aan de voorkant.

Voor nu eerst een testopstelling bouwen, om het te leren en ervaring op te doen.

Moederbord: Gigabyte GA-EQ45M-S2
CPU: Intel Core2Duo 6750 + Stock CPU koeler (koper kern)
RAM: 2x2GB Kingston HyperX 6400
Behuizing: Corsair Carbide 500R White
Voeding: Coolermaster RS460-PSAP-13 460Watt
OS SSD: n.n.b
Opslag HDD: 2x Samsung HD753LJ 750GB/7200RPM/32MB Cache

1736663460599.png

1736663477806.png

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik heb geen idee of het stroomverbruik echt veel hoger gaat zijn.
Daarnaast met zonnepanelen, denk dat dat geen issue gaat zijn. .Want je moet dan ook rekening houden met aanschafkosten.

De kast had ik al.
CPU €5
Mobo €10
HDD Bay €5
SSD komt eraan voor €4
HDD's die erin zitten had ik al...
Komen nog paar sata kabels bij, ongeveer €10
PSU had ik al

Totaal €34

Ik moet dan heel wat jaren stroom verbruiken, wil ik tegen de kosten van aanschafprijs van een NAS zitten incl HDD's. Die uiteraard zelf ook stroom verbruikt over diezelfde jaren.

Laatst bewerkt:
Ik snap hem, helemaal waar.
En dit is nog een leuk hobby/knutselproject :geek:
Wat voor raid opstelling ga je gebruiken ?

Dat wordt JBOD of RAID 1 om te beginnen. Uiteindelijk is RAID 5 wel gewenst.

Leuk project. Echter is het energieverbruiker 24/7 gezien niet een stuk hoger dan kant en klaar oplossingen van de grote nas fabrikanten??

En je had ook al een hoop onnodige ruimte kunnen besparen met een kleinere behuizing. Zijn hier en daar leuke behuizingen voor te vinden.

En je had ook al een hoop onnodige ruimte kunnen besparen met een kleinere behuizing. Zijn hier en daar leuke behuizingen voor te vinden.

Waarom? Ik kan hier nu al 10 drives in kwijt, en zou dit nog kunnen uitbreiden met custom hdd case omdat ik er de ruimte voor heb in de kast. Daarnaast is het formaat ook niet belemmerend. Kan gewoon in de meterkast, in de ruimte bij de warmtepomp, of draaiend in een stelling naast mijn andere usersystemen staan.

Een kleinere kast heeft naast de de kosten van aanschaf geen enkele andere meerwaarde in mijn situatie.

De SATA kabels zijn onderweg, dan kan ik gaan afwerken en installeren

Het is geïnstalleerd, en de interface heb ik.

Morgen komt als goed is een 2e SSD binnen, daarna zal ik de installatie eerst opnieuw doen, om ook de boot drive veilig te stellen(redundantie).

Verder nog even op zoek naar extra RAM. Eigenlijk op zoek naar 4x2GB of 4x4GB

Naamloos.jpg

Kennen jullie eventueel moederborden met 6 of nog liever, 8 SATA poorten?

Mag eventueel ook ander socket zijn, tot bijvoorbeeld de eerste generaties Ryzen. Zolang ik er maar cheap aan kan komen....

Denk dat je rond Intel haswell zal moeten zoeken en lager. Daarna is het steeds minder geworden.

Misschien dat coffee lake nog een optie is.

Nou de "SP A55 128GB" SSD kwam vandaag binnen...zucht.....:sneaky::poop:

1738688357376.png

Dus die gaat weer retour...:poop::poop::poop::poop:

niet goed? of heb je de verkeerde gekrijgen?

Zie namelijk SP op je bon.. En Toshiba op de ssd.

Het is inderdaad een verkeerde SSD. Ik had SP besteld, en kreeg een Toshiba.
Neem er geen genoegen mee. Mocht hij het begeven binnen de garantie, heb ik natuurlijk niks aan een faktuur van een SP. Daarnaast is de SP ook sneller. Die datestamp erop ook....2016...

Dat zijn al 5 produkten sinds december die terug gestuurd zijn. Kapot, slecht of niet goed.... Beetje teveel in slechts 2 maanden tijd.

Ik vond BOL altijd wel fijn, maar ga nu toch wat vaker op Amazon kijken.

Laatst bewerkt:
TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh