Advertentie
Apple heeft gisteren zijn kwartaalcijfers voor het eerste kwartaal van 2024 gepresenteerd, waaruit blijkt dat het bedrijf minder iPhones heeft verkocht, maar meer omzet heeft gehaald uit zijn diensten. Dankzij de groei in de diensten deed Apple het beter dan analisten hadden verwacht. De omzet uit iPhones daalde met tien procent naar 45,96 miljard dollar, vergeleken met 51,33 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Dit is het tweede kwartaal op rij waarin Apple minder iPhones verkoopt.
Apple's verwachte groeimarkt, wat ze "Greater China" noemen (inclusief China, Taiwan, Singapore en Hong Kong), daalde met 8 procent. Apple presteerde iets beter in andere regio's, maar de slechte economische situatie en de concurrentie van China's eigen Huawei kunnen de daling verklaren. Daartegenover deed de Mac het beter, met een omzet van 7,5 miljard dollar (vs. 7,12 miljard dollar vorig jaar). De categorie "overige producten", zoals Apple Watch, AirPods, Apple TV, Home, en de nieuwe Vision Pro, daalde dit kwartaal van 8,76 miljard dollar naar 7,9 miljard dollar, ondanks de lancering van de Vision Pro.
De iPad deed het ook minder goed, met een omzetdaling van 6,67 miljard dollar vorig jaar naar 5,6 miljard dollar. Men verwacht dat Apple binnenkort nieuwe iPads zal lanceren, wat de lagere verkoopcijfers kan verklaren, aangezien consumenten mogelijk wachten op de nieuwe modellen. Daarentegen deden de diensten het uitstekend, met een groei van 20,9 miljard dollar naar 23,9 miljard dollar. Het bedrijf kondigde ook aan 110 miljard dollar aan aandelen terug te kopen, een beslissing die aandeelhouders doorgaans verwelkomen.
Hoewel Apple altijd optimistisch is over zijn prestaties, is er zeker werk aan de winkel als het bedrijf wil blijven groeien. De aanhoudende daling van iPhone-verkoop en de verminderde vraag in belangrijke markten suggereren dat Apple mogelijk nieuwe strategieën moet ontwikkelen om zijn groei voort te zetten.