Advertentie
De knappe koppen bij het Japanse TDK hebben grote verbeteringen in materiaalgebruik van solid-state accu's bereikt, waardoor ze 100 keer zoveel energie kunnen opslaan. Dit zou een grote verbetering zijn voor apparaten zoals smartwatches tot draadloze koptelefoons. Het nieuwe materiaal heeft een energiedichtheid van ongeveer 1000 watt-uur per liter. De concurrentie heeft nu kleine solid-state accu’s met een dichtheid van ongeveer 50 wh/l, en traditionele accu’s hebben een dichtheid van 400 wh/l.
“We geloven dat ons nieuw ontwikkeld materiaal voor solid-state batterijen een significante invloed kan hebben op de energietransformatie. We gaan verder met ontwikkelen voor een vroege introductie van het product,” aldus TDK’s chief executive Noboru Saito. De batterijen die gemaakt worden, zijn van een geheel keramisch materiaal met oxide-gebaseerde solide elektrolyt en lithium alloy anodes. De hoge dichtheid maakt het uitermate geschikt voor kleine apparaten met langere gebruiksduur, en dankzij de oxide is het erg stabiel en dus ook veilig. De batterijtechnologie is ontwikkeld voor kleine cell-shaped afmetingen, dus om bijvoorbeeld knoopcelachtige batterijen te vervangen in horloges en andere kleine apparatuur.
Hoewel deze technologie veelbelovend klinkt, is het probleem dat men nog niet goed weet hoe dit op massa geproduceerd moet worden, vooral in grotere formaten. Het gaat dus wel even duren voordat je een elektrische auto met deze batterij ziet rondrijden. Dit komt ook voornamelijk door het gebruik van keramisch materiaal, wat de batterij veel fragieler maakt. Daarom lijken de autofabrikanten, zoals Toyota, zich te focussen op solid-state batterijen op basis van sulfide. Deze zijn makkelijker in grotere formaten te bouwen, echter is deze technologie ook nog niet volwassen genoeg om echt gebruikt te worden. Volgens Robin Zeng, oprichter en chief executive van CATL, ’s werelds grootste elektrische voertuigbatterijbouwer, zijn de huidige solid-state batterijen nog niet goed genoeg, stevig genoeg en hebben ook veiligheidsproblemen.
CATL is een spin-off van Amperex Technology of ATL, wat weer een dochteronderneming is van TDK, wereldleider in de productie van lithium-ion batterijen. TDK heeft veel ervaring met het maken van batterijen en heeft nu ongeveer 50 tot 60 procent van de globale markt van kleine oplaadbare batterijen. De groep verwacht een prototype van de batterij naar klanten te kunnen sturen in het volgend jaar en hoopt het jaar daarop in massaproductie te kunnen gaan.