Advertentie
Op de online marktplaats is het mogelijk voor partners van Mediamarkt om direct hun producten aan te bieden. Hiermee moet er een breder aanbod beschikbaar komen voor klanten in België. Wel zijn de meeste van deze producten vaak enkel online beschikbaar.
Op de MediaMarkt Marketplace kunnen er dus eenvoudig producten beschikbaar worden gesteld door partners van de consumentenelektronica gigant. Hierbij gaat het niet alleen om producten die vergelijkbaar zijn met het huidige aanbod van MediaMarkt, maar ook om producten in geheel andere categorieën. Zo noemt het bedrijf Beautyproducten, Tuinproducten, Fitnessapparaten, e-mobility, en gereviseerde producten.
Waar de MediaMarkt Marketplace zich moet onderscheiden van vergelijkbare initiatieven zoals Amazon of Bol.com is dat ze enkel geselecteerde partners toegang geven tot de online marktplaats. Dat zouden er ongeveer 50 zijn, met bekende namen zoals Philips Hue. Dit betekent dat de kwaliteitsnormen behouden moeten blijven, ondanks dat MediaMarkt zelf niet (volledig) aansprakelijk is voor mogelijke problemen met de producten. Het bedrijf geeft zelfs aan dat elke koper op het nieuwe platform behandeld zal worden als klant bij de elektronicareus zelf. Deze aanpak zou volgens MediaMarkt ertoe geleid hebben dat de klanttevredenheid hoog is gebleven in Nederland met de lancering van het nieuwe platform. Ook in Duitsland, Spanje, Italië, en Oostenrijk zou de online marktplaats goed draaien.
Voor de partners zelf zijn er ook unieke voordelen aan het partnerschap met MediaMarkt. Niet alleen worden hun producten online beschikbaar gesteld, maar is het ook mogelijk om deze, al dan niet tijdelijk, te etaleren in een van de fysieke winkels van het bedrijf. Deze ‘Space-as-a-service’-dienst moet verschillende filialen voorzien van zones waarin continu wisselende nieuwe producten worden getoond van deze partners. Overigens is deze dienst niet alleen beschikbaar voor partners, het is ook mogelijk voor andere partijen om deze zones af te huren.