Advertentie
Een groep Chinese bedrijven heeft samen een drone gebouwd die op waterstof vliegt en een gewicht van 1,2 ton heeft. Ondanks dit aanzienlijke gewicht heeft de DF600 ‘Jinghong’ drone een bereik van 1000 km. Het toestel kan ongeveer 110 tot 160 kg aan bagage meenemen tijdens de vlucht. De drone maakt gebruik van een waterstof-brandstofcel om elektriciteit op te wekken die de rotoren aandrijft.
De Chinese bedrijven hebben op 9 januari een testvlucht uitgevoerd met de DF600 'Jinghong' vanuit Baoji City’s Fengxiang High-tech Industrial Development Zone, wat volgens Notebookcheck een grote sprong voorwaarts is in groene luchtvaart. Verschillende Chinese bedrijven hebben samengewerkt om dit mogelijk te maken: Shaanxi Tongchen Heguang Cryogenic Technology, Dream Chaser Aerospace Technology, en Beijing Jiaging New Energy Technology. Met een gewicht van 1200 kg is dit geen alledaagse drone, maar een serieus toestel.
Door gebruik te maken van een vloeibaar waterstof-aandrijvingssysteem biedt de drone significante prestatieverbeteringen ten opzichte van varianten op batterijen of reguliere luchtvaartbrandstoffen. Het toestel kan naar verwachting ruim 1000 km afleggen in één enkele vlucht, waardoor het ook commercieel interessant is voor langeafstandstoepassingen.
Elke partner heeft zijn expertise ingezet voor een specifiek onderdeel van het project. Dream Chaser Aerospace, opgericht door een team van de Chinese Tsinghua Universiteit, heeft het hybride tilt-rotorplatform ontwikkeld. Tongchen Cryogenic, opgericht in 2023 in samenwerking met Xi’an Jiaotong Universiteit, heeft het vloeibaar waterstof-opslag- en leveringssysteem ontwikkeld. Beijing Jiaqing, in samenwerking met Tsinghua, heeft het luchtgekoelde, krachtige brandstofcelsysteem ontworpen.
Na de succesvolle testvlucht willen de autoriteiten in Shaanxi verder inzetten op vloeibare waterstof voor gebruik in verschillende transportsystemen en doorgaan met de ontwikkeling van waterstofproductie, -opslag, -transport en bevoorradingssystemen voor diverse toepassingen.