Advertentie
Volgens cijfers van Canalys zijn er wereldwijd 37,4 miljoen tablets verkocht in het derde kwartaal van 2024, een stijging van 11 procent ten opzichte van Q3 2023. Het is het derde opeenvolgende kwartaal van groei voor de tabletmarkt.
De marktanalist beweert dat het positieve kwartaalresultaat te danken is aan verschillende factoren. Enerzijds waren er de laatste consumenten die nog voor de start van het schooljaar een tablet hebben aangeschaft. Anderzijds wordt er ook op bedrijfsniveau meer geïnvesteerd in tablets. Ze zijn bovendien relatief goedkoop, aangezien winkels al met kortingen beginnen vanwege hoge voorraden in aanloop naar de feestdagen.
Met 13,59 miljoen verkochte exemplaren (36,3%) steekt Apple met kop en schouders boven de concurrentie. Het aandeel van de Amerikaanse fabrikant is wel met enkele procentpunten gezakt ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Samsung volgt op met 6,88 miljoen verkochte tablets (18,4%), net iets meer dan de helft van Apple.
Lenovo, Huawei en Xiaomi volgen op met elk een aandeel tussen 6,8 en 7,9 procent. Laatstgenoemde is er aanzienlijk op vooruitgegaan: met 2,56 miljoen verkochte tablets heeft het Chinese bedrijf 58,4% meer eenheden verkocht dan in het derde kwartaal van 2023. De overige 22,8% van de markt wordt vertegenwoordig door andere fabrikanten.