Advertentie
We mogen toch wel een beetje trots zijn op ons oer-Hollandse merk, Philips. Hoewel Philips-tv’s al lang niet meer in Eindhoven worden gemaakt, maar inmiddels door het Taiwanese TP Vision, hebben we samen met de Belgen 20 jaar geleden Ambilight ontwikkeld. Dat innovatie-team was gestationeerd in Eindhoven en Brugge/Gent. In 2004 werd Ambilight tijdens de IFA geïntroduceerd. Inmiddels is het uitgegroeid tot een van de meest kenmerkende eigenschappen van een televisie. Philips heeft door de jaren heen maar liefst 35 miljoen Ambilight-tv’s verkocht, waarmee Ambilight-tv een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten onder de Philips-naam ooit is geworden.
De eerste Ambilight-tv’s werden in september 2004 gelanceerd tijdens de IFA in Berlijn, waar een breed gamma aan Philips-tv’s met Ambilight de hal domineerde. Het oorspronkelijke idee achter Ambilight was om een rustiger kijkervaring te creëren en oogvermoeidheid te verminderen. Minder contrast tussen de muur en de tv zorgt voor een ontspannen kijkervaring. Het systeem integreert intelligente verlichting aan de achterkant van de tv, waarbij Ambilight een halo van gekleurd licht op de muur achter de tv projecteert, die nauwkeurig de kleuren op het scherm volgt. Sinds de oorspronkelijke lancering zijn er twaalf grote updates van Ambilight geweest. Tegelijkertijd zijn de tv-randen dunner geworden, wat samen met de verbeterde ervaring van Ambilight zelf zorgt voor het gevoel dat het beeld voorbij de randen van de tv reikt, wat een extra dimensie geeft aan de kijkervaring
YouTube Privacymelding
Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.
Het TechnologyInsider-team
Youtube Video direct afspelen.
De eerste versies van Ambilight maakten gebruik van CCFL (koude fluorescentielampen), die dezelfde kleuren aan alle randen van het scherm vertoonden. In 2006 kwam de 'stereo'-versie, die verschillende kleuren aan twee kanten kon tonen, gevolgd door de surround- en full-surroundversies waarbij de lampen aan meerdere kanten van het scherm werden gemonteerd. In 2006 had Philips al een miljoen Ambilight-tv’s verkocht, en in 2007 kwamen de eerste modellen die leds gebruikten in plaats van CCFL-lampen. Hierdoor kon het hele systeem verfijnd worden, maar het was ook een enorme uitdaging. Lieve Lanoy, die destijds nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Ambilight-tv’s, vertelde dat ze met een groot team samenwerkte, maar dat toen ze erin slaagde om elke ledzone te laten reageren op het beeld, het voelde als magie. Niemand anders had iets soortgelijks gedaan, en dat betekende dat ze hun eigen spelregels moesten bedenken.
Hoewel TP Vision inmiddels al sinds 2012 de productie van Ambilight-tv’s heeft overgenomen, wordt een groot deel van het ontwerp in Amsterdam ontwikkeld, en de software voor beeldverwerking nog steeds in Gent. De televisies zelf worden in Polen gemaakt, maar de Benelux speelt nog steeds een belangrijke rol in de R&D van televisies.
Nieuw dit jaar is Ambilight Plus, dat wordt gelanceerd met de 65OLED+959 Ambilight-tv, het meest geavanceerde Ambilight-systeem dat TP Vision heeft ontwikkeld. Dit Ambilight-systeem maakt gebruik van lenzen, waardoor een grotere halo met meer diepte en resolutie wordt gecreëerd. Het systeem kan vier verschillende dieptes projecteren, voor een nieuw driedimensionaal effect. Hierdoor lijkt het alsof het beeld nog verder buiten het scherm treedt. Johnson SU, de general manager bij TP Vision Europe, meldde dat een technologie die na 20 jaar nog steeds uniek en relevant blijft, en bovendien nog steeds nieuwe klanten trekt, bijna ongehoord is in de consumentenelektronica. Dit toont aan hoe waardevol het originele idee achter Ambilight is, en hoe het door de jaren heen is doorontwikkeld. Met de introductie van het nieuwe model heeft TP Vision samen met Philips ook de 'Beste Product Award' gewonnen met de OLED+959. Omdat Ambilight-tv dit jaar 20 jaar bestaat, wordt dit jubileum uitgebreid gevierd, en het bedrijf zal de verjaardag vieren met speciale aanbiedingen.