Advertentie
Steeds meer content wordt gestreamd. Zowel omroepen als gespecialiseerde partijen richten zich op deze markt. Akamai is een van de belangrijkste partijen die deze bedrijven helpt om de streams foutloos af te leveren bij de gebruiker.
We praten met John Bradshaw van het bedrijf: “Er is een snel groeiende vrees bij de providers dat piraterij grip krijgt op hun materiaal. Je ziet nu al dat diverse partijen het delen van wachtwoorden proberen te voorkomen. Daarnaast zien we ook dat steeds meer bots proberen toegang te krijgen tot de streams. Die bots bekijken niet altijd de content, maar kosten de providers wel geld. De stream wordt immers wel geleverd en dataverkeer kost simpelweg geld.
We hebben bij Akamai ook technologie in huis waarmee we kunnen zien waar het verkeer vandaan komt, bij een consument thuis, vanaf mobiel, een zakelijk account, een datacenter of een grote hyperscaler zoals AWS of Microsoft Azure. We kunnen ervoor zorgen dat als je in je thuisland bent, de juiste content te zien krijgt. Als je elders bent krijg je iets anders te zien. Daarnaast kunnen we in samenwerking met de provider ook bepalen dat verkeer afkomstig van een datacenter of hyperscaler waarschijnlijk geen gewone consument is en dit verkeer blokkeren.
Als Akamai kunnen we een complete workflow voor de provider bieden met een passende drm, de content voorzien van een watermerk en de daadwerkelijke gebruikers voorzien van de juiste toegangssleutels. Ook zien we dat de providers kosten willen besparen en weg gaan van het gebruik van hyperscalers en feitelijk het spekken van een van hun concurrenten. Wij hebben als Akamai een compleet ecosysteem en zijn geen concurrent van ze. “
Hoe kijk je naar de toekomst? “We verwachten dat de vraag naar 8K-content zal toenemen. Dat is deels het gevolg van de komst van de nieuwe generatie consoles waarmee deze resolutie meer gemeengoed zal worden. In veel Europese landen zijn de verbindingen niet toereikend. In Nederland is de situatie relatief goed, maar bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijg en Duitsland is het anders. Een game die nu al 100 gigabyte is, zal met 8K vier keer zo groot worden, datzelfde zal voor andere content gelden. Op nationaal en internationaal niveau zal er gebouwd moeten worden aan nieuwe infrastructuur en goede bandbreedte. “