Advertentie
Southwest Airlines lijkt vrijwel geen last te hebben gehad van de automatische CrowdStrike-update die miljoenen computers afgelopen vrijdag een blue screen of death (BSOD) bezorgde. De reden? De op drie na grootste luchtvaartmaatschappij in de Verenigde Staten gebruikt het stokoude Windows 3.1 en Windows 95.
Veel grote organisaties, waaronder banken, vervoerders en luchthavens, ondervonden afgelopen vrijdag hinder van de CrowdStrike-update. Zo moesten veel Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, waaronder United, Delta en American Airlines, hun vluchten stopzetten. De foutieve CrowdStrike-update resulteerde er namelijk in dat veel van hun achtergrondsystemen niet meer functioneerden. Denk hierbij aan software voor piloot- en vlootplanningen, onderhoudsgegevens en ticketing.
Dat geldt niet voor Southwest. Het bedrijf wordt vaak bekritiseerd voor zijn verouderde computersystemen, zowel door klanten als door het eigen personeel. Toch zullen veel passagiers zich even gezegend hebben gevoeld, toen bleek dat hun vluchten gewoon konden doorgaan. Dit was uiteindelijk te danken aan het feit, dat voornoemde achtergrondsystemen bij Southwest draaien op Windows 3.1, door Microsoft gelanceerd in 1992. De personeelsplanning verloopt dan weer via het drie jaar jongere Windows 95.
Een beeld van Windows 3.1, afbeelding via Internet Archive.
Deze systemen krijgen al jaren geen upgrades meer. Daardoor kan de luchtvaartmaatschappij er zeker van zijn, dat het er nooit één krijgt, die een onverwachte crash veroorzaakt. Zoals het gezegde luidt: “Als het niet kapot is, repareer het dan niet”.
Maar omdat computersystemen te zijner tijd vervangen moeten worden, ontkomt ook Southwest niet aan het opwaarderen van haar systemen. Een X-gebruiker stelde het bedrijf voor over te stappen op Windows XP. Dit wordt ook niet meer bijgewerkt en het kan Windows 3.1-toepassingen draaien via de compatibiliteitsmodus.