Nieuws

Toepassingen

Watermelon Vision helpt AI-chatbots bij interpretatie afbeeldingen

Portret van de auteur


Watermelon Vision helpt AI-chatbots bij interpretatie afbeeldingen
0

Advertentie

De Utrechtse AI-startup Watermelon heeft ‘Vision’ aangekondigd, dat AI-chatbots in staat stelt om afbeeldingen te herkennen en te interpreteren. Het doel is de kwaliteit van geautomatiseerde klantenservice gesprekken aanzienlijk te verbeteren. 

Vision is ontwikkeld om AI-chatbots in staat te stellen afbeeldingen te analyseren en direct te antwoorden op vragen die betrekking hebben op die beelden. Met Vision kan de chatbot tijdens een sessie met een klant om foto’s vragen om meer context rondom het probleem te krijgen. Wanneer een klant een foto uploadt, herkent de chatbot automatisch wat er op de afbeelding staat en kan er direct antwoord worden gegeven op de vraag die bij de foto hoort.

De functie is volgens de softwareontwikkelaar breed inzetbaar en draagt bij aan een snellere en efficiëntere klantenservice. Watermelon noemt als voorbeelden een dierenarts die een foto van een plekje op de huid van een huisdier ontvangt en een technisch bedrijf dat op basis van een foto kan bepalen welk soort reparatie nodig is. De Vision-functie wordt in het aankomende half jaar verder uitgebreid. Dan moet de functie ook antwoord kunnen geven over de locatie van objecten binnen een afbeelding.

Bij de ontwikkeling van Vision is er naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan de veiligheid en privacy van gebruikers. Hoewel Vision in staat is om objecten en relaties tussen objecten te herkennen zijn er technische maatregelen getroffen om de analyse van en uitspraken over personen op foto’s te beperken, om zo de privacy te waarborgen.