25 Jaar na de millenniumbug: het probleem dat geen probleem werd

Lid geworden
mrt 6, 2017
Computersystemen zouden crashen, salarissen niet uitbetaald, winkels niet bevoorraad, energiecentrales uitvallen, treinen stoppen en vliegtuigen uit de lucht vallen. Zelden hield een computerprobleem de wereld zo gevangen als 25 jaar geleden de Millenniumbug. Een probleem werd het echter niet. Was het er niet of betaalde alle inspanning en voorzorg zich uit? ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Uiteindelijk is de wereld niet ten onder gegaan en viel de impact op 1-1-2000 best mee. Was de bug (die geen bug was maar een gebrek aan visie) niet zo erg, of hebben we ons goed voorbereid? Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Ik werkte in die tijd in de consultancy, waarvan heel vaak in de retail (o.a. HEMA/KBB) en ik kan je zeggen dat er zonder alle inspanningen toch wel veel dingen fout gegaan zouden zijn in de retail. Niks waar de wereld door vergaat, maar het is toch heel onprettig als je gordijnen bestelt op 31 december 1999 en het systeem geen levertijd kan berekenen omdat 13-01-01 kleiner is dan 31-12-99. Idem bij banken, luchtvaartmaatschappijen en al dat soort transactiesystemen. Je wil niet weten hoeveel COBOL code er in 2-3 jaar tijd aangepast is om de millenniumovergang te kunnen verwerken. Soms konden datumvelden uitgebreid worden maar soms ging dat simpelweg niet en moest je slimme logica inbouwen die snapte dat 1-1-99 in 1999 lag en 1-1-01 in 2001 en die laatste dus "groter" was, ondanks dat het cijfermatig een kleinere datum was.

Ik kreeg er weinig van mee totdat ik eind 1999 overstapte naar een grote installateur. Daar waren ze al maanden bezig met noodstroomvoorzieningen voor voornamelijk overheidsgebouwen. Ineens was de belasting van de UPS wel interessant, extra no break groepen waren ineens overal gewenst en de NSA’s waren letterlijk niet aan te slepen.

Bij de eerste klant was de NSA voor de deur afgeleverd met een handleiding omdat de leverancier nergens anders tijd meer voor had. De klant moest zelf voor een kraan en ontheffing zorgen om dat ding op hun dak te krijgen. Aansluiten deden wij en in bedrijf stellen hadden we een “handleiding” voor. Onderhoudscontract? volgend jaar praten we verder.

Fun fact: Sommige van die UPS’en en NSA’s zijn (een paar jaar) na 2000 gewoon in de bypass gezet omdat ze door de onderhoudskosten als niet nodig werden gezien. Maar…een hoop van die NSA’s zijn na 2000 nooit onderhouden of zelfs niet eens maandelijks getest totdat er een keer wel een netstoring kwam. Toen kwamen er klachten dat die krengen niet wouden opstarten of omschakelen… iets met stilstaande dieselmotoren en vastgeroeste schakelaars:ROFLMAO:

Leuk om dit stuk info weer eens te lezen en de bij behorende posts.
Damn Millenium bug, voel me ineens oud:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ad COBOL en oude systemen. Legacy wordt te vaak/snel meteen een risico genoemd. Los van risico van kennis/onderhoudbaarheid, kan het prima zijn om te hebben en houden. Maar er hoort wel een visie/plan/controle bij. Anders is programmeercode niet anders dan inderdaad een niet-getestte NSA/UPS.

Deze “hype” was echt een zegen omdat we uiteindelijk budget kregen om al die verouderde besturingssystemen in de productie lijnen te moderniseren.

Toch mooi dat COBOL, waren dat nog mainframes in die tijd?
Yep Frank, Hele (mainframe)applicaties omgebouwd om het y2k probleem te omzeilen, dwingt de leverancier van de programmeertaal de laatste maanden voor 2000 nog om nieuwe en andere datum-routines te gebruiken anders was er geen support op het gehele systeem. Gelukkig de goede keuze gemaakt om bij de eerste wijzigingsronde alle datumfuncties te standaardiseren en in een soort macro's te zetten die alleen in de tweede ronde aangepast hoefden te worden en dus beduidend minder zoek/converteer- en testwerk behoefden.

Er was al met al veel werk verzet voor y2k om problemen te voorkomen. De organisatie was na 2000 blij dat we weer aan (uitgestelde) business-wensen konden werken want er was toch niets verkeerd gegaan?

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh