Typisch gevalletje van "wij, van WC Eend...". Zijn opmerkingen m.b.t. 8k zijn zeer bedenkelijk en laten duidelijk zien dat hij kant-en-klare marketingzinnetjes opdreunt.
"We verwachten dat de vraag naar 8K-content zal toenemen"
Momenteel is nog niet eens alle content op streamingsdiensten 4k, laat staan 8k. Content van de "klassieke" TV-kanalen is zelfs vaak niet eens HD maar nog in 720p of 480p.
"Dat is deels het gevolg van de komst van de nieuwe generatie consoles waarmee deze resolutie meer gemeengoed zal worden."
Consoles gaan hier geen invloed op hebben. De meeste mensen spelen console-games op een TV en om verschil te zien tussen 4k en 8k op een 65" moet je op minder dan 1 meter afstand zitten. Dat gaat dus hooguit spelen bij mensen die plaats en geld hebben voor megagrote schermen. En zoals gezegd: je hebt een enorm scherm nodig en moet vrij dicht bij de TV zitten om verschil te zien.
"In veel Europese landen zijn de verbindingen niet toereikend. In Nederland is de situatie relatief goed, maar bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijg en Duitsland is het anders."
Voor 4k streaming is 20 Mb/s voldoende, als niemand anders de lijn gebruikt. Dat leveren zelfs antieke ADSL-lijntjes in Duitsland en de UK. Voor 8k heb je minimaal 50 Mb/s nodig, maar dat is inmiddels voor het grootse deel van de Europeanen haalbaar via kabel, DSL of glas. In Duitsland kun je zelfs voor vrij lage bedragen combi-abo's krijgen waar een trage ADSL-lijn wordt aangevuld met 4/5G verbinding.
In ons vorige huis hadden we 100/30 vDSL. Ik werkte tijden corona 100% thuis, de hele dag VPN en Teams open, radiostream aan, database-queries etc. Tegelijkertijd zat mijn vrouw 4k Netflix te kijken en mijn zoon te Youtuben. Ook had ik enkele mail- en webservers draaien. En dan nog kregen we die 100 Mb/s niet vol...
"Een game die nu al 100 gigabyte is, zal met 8K vier keer zo groot worden"
Jeetje zeg, wie heeft deze man van zijn informatie voorzien? De grootte van een game wordt vooral bepaald door audio en textures en (steeds minder) pre-rendered video. Om huidige games op 8k te spelen is niks extra nodig, dat gaat gewoon werken. Je zult zien dat textures enigszins toenemen om betere kwaliteit op hogere resolutie te kunnen bieden, maar dit zal niet tot een verviervoudiging leiden. En die trend is al veel eerder ingezet voor hogere kwaliteit beeld, niet per se hogere resolutie. En niet iedereen zit te wachten op een game van 1 TB waarme z'n SSD meteen bijna vol is. Uiteindelijk zal dat wel gebeuren, maar de 8k resolutie zal daar niet de drijvende kracht achter zijn.