Ik ben een groot liefhebber van koffie; dagelijks gaan er een kopje of 10 in. Filterkoffie vind ik meestal niet lekker, maar dat is omdat de koffie vaak niet vers genoeg is en te "Nederlands" (lees: zuur, zoals DE Rood). Het lekkerst vind ik een goede ristretto gemaakt door een barista die weet wat hij doet. Een crema-laag die dik genoeg is dat een metalen lepeltje er niet doorheen zakt en pittig genoeg om een tintelend gevoel te geven achter op je tong.
Zelf heb ik talloze koffie-apparaten versleten. Van simpele espressomachientjes (werkend op 2 bar "kookdruk"), tot meerdere Senseo's, tot enkele volautomatien tot enkele Nespresso's. Die laatste vind ik nog het beste compromis tussen smaak en gebruiksgemak: elk kopje is vers (want cupje is luchtdicht), geen rommel met losse koffieprut (zoals in een piston of volautomaat), simpele techniek (maar wél 15 bar) en snel. Originele cups van Nespresso zijn schreeuwend duur, maar ik heb vrijwel alle huismerken getest en die van de Hema zijn wat mij betreft net zo lekker. In de aanbieding koop ik ze meestal per 300-400 voor pakweg 12 ct per cup, in tegenstelling tot inmiddels iets van 45 ct bij Nespresso. Op mijn thuiskantoor heb ik een Senseo Quadro staan die ik vul met de Hema Mokka pads. Dat is veel lekkerder en vooral goedkoper dan de DE pads. En aangezien ik te veel koffie drink, probeer ik maximaal 3-4 espresso's per dag te doen en de rest met de Senseo. Overigens drink ik ook wel eens oploskoffie, maar eigenlijk alleen op vakantie of als ik in een hotel zit en dat toevallig op de kamer aanwezig is.
Het idee van de Baristina vind ik wel aardig: het qua gemak tussen een pistonmachine en een volautomaat in. Het voordeel, los van de prijs: veel minder schoonmaken want er is geen
brewer unit en er kan dus ook minder kapot gaan. Over de smaak kan ik uiteraard niks zeggen. Maar ik wil best een keertje langs komen,
@Frank Everaardt , ongeveer 1x per maand werk ik 2 dagen in Amsterdam dus dan wil ik beste een tussenstop in Woerden maken om even een bakkie te doen