Eerste blik: Philips Baristina. Espressoapparaat voor beginners en gemakszoekers

Lid geworden
mrt 6, 2017
Zonder koffie gebeurt er bijzonder weinig op het kantoor van TechnologyInsider. Bij binnenkomst loop je direct langs de koffiemachine, een apparaat dat elke dag meermaals wordt gebruikt. Een lekker bakje koffie op zijn tijd is niet alleen voor de makers van deze website belangrijk; voor veel mensen is het zowel thuis, op het werk als elders buiten de deur een vaste waarde ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik sla standaard de koffie over bij bedrijven als ik zo'n automaatje zie(tevens nespresso, senseo en dergelijke), vaak zijn ze inderdaad niet goed schoon te maken en dat proef je helaas maar al te vaak.

Zelf gebruik ik thuis een percolator of haal ik om de hoek bij een lunchzaak een bakje.

Ik sla standaard de koffie over bij bedrijven als ik zo'n automaatje zie(tevens nespresso, senseo en dergelijke), vaak zijn ze inderdaad niet goed schoon te maken en dat proef je helaas maar al te vaak.

Zelf gebruik ik thuis een percolator of haal ik om de hoek bij een lunchzaak een bakje.
Ja inderdaad,. koffie met een enorme kalksmaak getsie.

Tot 2 jaar terug veel Senseo gedronken. Maar ook ineens kreeg ik dat niet meer door mn strot... En als ik het nu moet drinken, sla ik liever over.
Op mn werk hebben ze van die automatenkoffie. Ook niet te zuipen

Momenteel drink ik alleen de oploskoffie (goud) van de Aldi en DE snelfiltermaling voor het standaard koffiezetapparaat. Waarbij de voorkeur ook uitgaat naar de laatste.

Momenteel drink ik alleen de oploskoffie (goud) van de Aldi en DE snelfiltermaling voor het standaard koffiezetapparaat. Waarbij de voorkeur ook uitgaat naar de laatste.

Filterkoffie gaat er bij mij ook goed in!

Nog nooit hipster apparaten gehad, maar ik ben dan ook niet hip.
Koffie is dus old school maar wel met een apparaat, de eerste generatie Philips Café Gourmet, zo één die het water eerst een tijdje kookt en dan pas "opgiet".
Dat is net zo goed als met de hand zetten, en laten verkalken is geen optie want dan loopt hij niet meer door en blijf je met een plons kokend water boven in het apparaat zitten.
"Opgieten" gebeurt op Kanis & Gunnink met een schepje Buisman en een snufje zout.

Ik ben een groot liefhebber van koffie; dagelijks gaan er een kopje of 10 in. Filterkoffie vind ik meestal niet lekker, maar dat is omdat de koffie vaak niet vers genoeg is en te "Nederlands" (lees: zuur, zoals DE Rood). Het lekkerst vind ik een goede ristretto gemaakt door een barista die weet wat hij doet. Een crema-laag die dik genoeg is dat een metalen lepeltje er niet doorheen zakt en pittig genoeg om een tintelend gevoel te geven achter op je tong.
Zelf heb ik talloze koffie-apparaten versleten. Van simpele espressomachientjes (werkend op 2 bar "kookdruk"), tot meerdere Senseo's, tot enkele volautomatien tot enkele Nespresso's. Die laatste vind ik nog het beste compromis tussen smaak en gebruiksgemak: elk kopje is vers (want cupje is luchtdicht), geen rommel met losse koffieprut (zoals in een piston of volautomaat), simpele techniek (maar wél 15 bar) en snel. Originele cups van Nespresso zijn schreeuwend duur, maar ik heb vrijwel alle huismerken getest en die van de Hema zijn wat mij betreft net zo lekker. In de aanbieding koop ik ze meestal per 300-400 voor pakweg 12 ct per cup, in tegenstelling tot inmiddels iets van 45 ct bij Nespresso. Op mijn thuiskantoor heb ik een Senseo Quadro staan die ik vul met de Hema Mokka pads. Dat is veel lekkerder en vooral goedkoper dan de DE pads. En aangezien ik te veel koffie drink, probeer ik maximaal 3-4 espresso's per dag te doen en de rest met de Senseo. Overigens drink ik ook wel eens oploskoffie, maar eigenlijk alleen op vakantie of als ik in een hotel zit en dat toevallig op de kamer aanwezig is.

Het idee van de Baristina vind ik wel aardig: het qua gemak tussen een pistonmachine en een volautomaat in. Het voordeel, los van de prijs: veel minder schoonmaken want er is geen brewer unit en er kan dus ook minder kapot gaan. Over de smaak kan ik uiteraard niks zeggen. Maar ik werk ongeveer 1x per maand 2 dagen in Amsterdam dus dan wil ik best een tussenstop in Woerden maken, @Frank Everaardt, om even een bakkie te doen ;)

Ik ben een groot liefhebber van koffie; dagelijks gaan er een kopje of 10 in. Filterkoffie vind ik meestal niet lekker, maar dat is omdat de koffie vaak niet vers genoeg is en te "Nederlands" (lees: zuur, zoals DE Rood). Het lekkerst vind ik een goede ristretto gemaakt door een barista die weet wat hij doet. Een crema-laag die dik genoeg is dat een metalen lepeltje er niet doorheen zakt en pittig genoeg om een tintelend gevoel te geven achter op je tong.
Zelf heb ik talloze koffie-apparaten versleten. Van simpele espressomachientjes (werkend op 2 bar "kookdruk"), tot meerdere Senseo's, tot enkele volautomatien tot enkele Nespresso's. Die laatste vind ik nog het beste compromis tussen smaak en gebruiksgemak: elk kopje is vers (want cupje is luchtdicht), geen rommel met losse koffieprut (zoals in een piston of volautomaat), simpele techniek (maar wél 15 bar) en snel. Originele cups van Nespresso zijn schreeuwend duur, maar ik heb vrijwel alle huismerken getest en die van de Hema zijn wat mij betreft net zo lekker. In de aanbieding koop ik ze meestal per 300-400 voor pakweg 12 ct per cup, in tegenstelling tot inmiddels iets van 45 ct bij Nespresso. Op mijn thuiskantoor heb ik een Senseo Quadro staan die ik vul met de Hema Mokka pads. Dat is veel lekkerder en vooral goedkoper dan de DE pads. En aangezien ik te veel koffie drink, probeer ik maximaal 3-4 espresso's per dag te doen en de rest met de Senseo. Overigens drink ik ook wel eens oploskoffie, maar eigenlijk alleen op vakantie of als ik in een hotel zit en dat toevallig op de kamer aanwezig is.

Het idee van de Baristina vind ik wel aardig: het qua gemak tussen een pistonmachine en een volautomaat in. Het voordeel, los van de prijs: veel minder schoonmaken want er is geen brewer unit en er kan dus ook minder kapot gaan. Over de smaak kan ik uiteraard niks zeggen. Maar ik wil best een keertje langs komen, @Frank Everaardt , ongeveer 1x per maand werk ik 2 dagen in Amsterdam dus dan wil ik beste een tussenstop in Woerden maken om even een bakkie te doen ;)
Je bent van harte welkom voor een bak koffie. Helaas is deze net als veel andere testproducten al weer retour. Wel hebben we hier op de locatie van Ti uitstekende koffie, uit een andere automaat.

Het idee van de Baristina vind ik wel aardig: het qua gemak tussen een pistonmachine en een volautomaat in. Het voordeel, los van de prijs: veel minder schoonmaken want er is geen brewer unit en er kan dus ook minder kapot gaan. Over de smaak kan ik uiteraard niks zeggen. Maar ik werk ongeveer 1x per maand 2 dagen in Amsterdam dus dan wil ik best een tussenstop in Woerden maken, @Frank Everaardt, om even een bakkie te doen ;)
Ik kan je vertellen, mijn ervaring met de Baristina was goed.

Ik heb er veel mee geprobeerd qua soorten bonen en de koffie is lekker. Doet wel denken aan Senseo. Er gaat wat mij betreft een te zwakke molen aan vooraf waardoor de puck te waterig blijft.

In mijn Baristina review heb ik er meer over geschreven. Lees maar eens als je wat meer informatie wilt. En je bent ook welkom voor een bakkie uit de Baristina! ;-)

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh