MSDOS Retro
Kenner
Thread Starter
- Lid geworden
- apr 15, 2024
- Berichten
- 671
- My desktop system's name
- Xeon x5687
- My desktop's details
- Processor
- Intel Xeon x5687
- Mainboard
- HP Z400 6-DIMM Version
- Cooler
- Stock Performance cooler
- Memory
- 24GB (6x4GB)
- Graphics processor
- ATI Firepro 7000 (Barco MXRT7500 4GB)
- Display
- 3x HP Elitedisplay 243i
- SSD
- Bootdrive: Samsung 830 EVO 256GB / Backup Crucial MX500 1TB SATA & Lexar NM710 2TB NVMe
- Optical drive
- Stock HP
- Sound card
- Onboard
- Case
- HP Z400 Case
- Power supply
- Stock 475Watt
- Keyboard
- HP KU-0316
- Mouse
- Logitech M500
- Operating system
- Debian 12 KDE (X11 Plasma)
- Web browser
- Firefox / Opera
- Miscellaneous
- Mijn main systeem.
- Internet Connection
- ▼1 GBIT ▲1 GBIT
In dit topic bespreek ik mijn ervaringen met het retrobriten/retrobrighting van oudere computer onderdelen uit de tijd van wit/beige/crème kleurige computers. Dit werkt natuurlijk ook voor oude consoles als de NES, SNES of een Gameboy. Geen van deze spelcomputers heb ik, dus ik hou het bij collectie van de 8086 tot en met de Pentium 4/Athlon XP.
Er zijn diverse methoden die je kan gebruiken voor het retrobrighten van je vergeelde plastic onderdelen.
Je kan crèmes kopen, of zelf aanmaken. Deze bevatten ook de waterstof peroxide. Daarvoor zijn zat how-to’s te vinden op het internet en op YT. Inhoudelijk ga ik die nu niet bespreken, omdat ik deze methode niet ga gebruiken. De reden hiervoor is dat je de crème 100% moet aanbrengen over alle plastic. Alles wat je vergeet, zal je later terugzien in het eindresultaat. Deze plekken zullen nog geel zijn, en dat wil je voorkomen! Kans op vlekken met crèmes zijn ook groter, als plekken uitdrogen ondanks dat je doorzichtig folie aanbrengt (om het vocht in de crème te houden).
Ik heb zelf gekozen voor Waterstof Peroxide 12%. Deze kostte mij nog geen 20 euro per 5 liter. Je kan ze in lagere, en hogere percentages kopen. Je kan alleen de hogere percentages als 35% als particulier zijnde niet zomaar kopen.
Allereerst zorg je dat de onderdelen helemaal schoon zijn. Dat betekent stickers eraf, alles met metalen moet eraf: schroefjes, veertjes (gaat corroderen!!!) en eventueel ledjes etc. ook demonteren. Verder strepen van stiften etc. verwijderen met alcohol. Kortom, alles eraf wat er origineel niet op zat, want dat zal blijven zitten!
Ik gebruik bakjes/potjes die veel licht doorlaten. Van alle kanten het licht op het te bleken product. In mijn geval heb ik een pot (van appelmoes) schoongemaakt en alle stickers eraf, ook om maximale licht (UV) door te laten.
Neem ook potjes of bakjes die net iets groter zijn dan het te bleken onderdeel, anders moet je onnodig veel vloeistof gebruiken. Zorg wel dat alles in de vloeistof onder gedompeld zit. Zorg ook dat het onder gedompeld blijft, en dat hij niet naar boven komt drijven (door eventueel iets zwaars aan de onderkant vast te maken)
Voorkom dat hij komt bovendrijven, en dat er plaatselijk druppen op liggen. Deze druppen zullen gebleekt worden, waar de rest achterblijft met een niet gebleekt resultaat.
Voor mijn test ben ik begonnen met het lade paneeltje van een CD-ROM drive. Deze was net zo vergeeld als de rest eromheen. Ik heb deze gistermorgen in de peroxide ondergedompeld rond 09:00 tot en met 17.00. Toen had ik dit resultaat verkregen:
Het heeft wel vanaf 09:00 erin gelegen, maar pas rond 13.00 kwam daar de zon er echt op. Effectief 4 uurtjes dat hij echt bezig is geweest. Vanaf 09:00 tot 13:00 ging het vele malen langzamer.
Je ziet het verschil al wel duidelijk. Maar als ik het onderdeel vergelijk met de CD-lade, is er nog wel wat werk te doen. Vandaag (bewolkt) ligt hij weer te pruttelen in de vloeistof en ben wel benieuwd wat dit doet met het resultaat...heeft het voldoende gewerkt, of moet ik weer een meer zonnige dag hebben. Om 17:00 haal ik hem er weer uit om het resultaat te bekijken. Dan het resultaat van een bewolkte dag.
UPDATE:
De voortgang van vandaag. Het is weer iets bleker, maar ik ben nog niet tevreden. Het gebrek aan zon zorgt er wel voor dat het traag gaat... Het lijkt goed. Maar als ik het naast de CD lade zelf leg, is het nog " geel"
Maar we hebben nog tijd zat... De zomer moet nog komen
UPDATE:
Zoals gisteren al aangegeven, had ik er een ander onderdeeltje bij ingegooid om 17:00uur.
Vanavond toen het donker was, heb ik alles eruit gehaald. Morgen bij licht zal ik het CDROM frontje beoordelen.
Het is wel te zien welk onderdeeltje vandaag ge-retrobright is...
Morgen mag hij nog een dagje in de Waterstof Peroxide
De rest van het CDROM paneel ligt er nu ook in... samen met het hendeltje van de floppydrive... Laat de zon morgen maar weer stralen.
UPDATE:
Vandaag heeft de zon niet zo veel gedaan.. Het scheelt dan wel, dat je er niet bij hoeft blijven.
Het hendeltje, een dag later...
De bezel, deze lijkt nu goed....
Het mogelijk volgende slachtoffer?
Momenteel hou ik het eerst bij de kleine onderdelen. Deze hebben weinig arbeid nodig...
Als ik straks meer tijd heb, ga ik bezig met de frontpanelen van kasten, toetsenborden, muizen.
UPDATE:
Het hendeltje heb ik voorlopig ook als "nieuw" bestempeld. Hij ziet er hetzelfde uit als de binnenkant van het frontpaneel van de 5.25" floppydrive.
Momenteel ligt het frontpaneel er in... Hij was zoals op eerdere foto's te zien wel wat smerig. Gelukkig met afwasmiddel en een schuursponsje ging het er redelijk makkelijk vanaf. Hij zal wel minimaal 2 dagen erin kunnen liggen, gezien de weinige zon die het ziet...
UPDATE:
Gisteravond door het glas kon ik al wel zien dat er verandering was... Optimaal was het niet. Jammer van het weer, maar dat is momenteel echt bagger.
Ik kon in de omgeving waar normaal het hendeltje zit rondom de as wel zien hoe de originele kleur ongeveer is. Daar ben ik nog ver vandaan...
Ik denk dat je nu op 15 tot 20% zit van de kracht van het retrobrighten in tegenstelling tot een volle dag zon in de zomer.
UPDATE:
Nou dit was het begin....
En dan na 2 dagen in de Waterstof Peroxide, verder geen zon gehad.... Hij moet er nog wel minimaal 1 dagje in, en dan ook even gedraaid. Op foto zie je wat vuil, maar dat zit niet vast op het paneeltje.
En nog even 1 met de flits aan:
Ik heb hem hierna nog 2 dagen in de Waterstofperoxide gehad, met dit als resultaat. Voorlopig ben ik hier tevreden mee:
Door verhuizing ben ik er nu al ruim een maand niet meer mee bezig geweest. Momenteel heb ik vakantie, dus ik probeer het een en ander op te pakken in de komende periode
Bovenstaande ervaringen en log heb ik recent allemaal gedaan, en heb ik overgenomen van een andere forum. Mochten jullie foutjes vinden m.b.t. de opbouw, dan verneem ik die graag.
Er zijn diverse methoden die je kan gebruiken voor het retrobrighten van je vergeelde plastic onderdelen.
Je kan crèmes kopen, of zelf aanmaken. Deze bevatten ook de waterstof peroxide. Daarvoor zijn zat how-to’s te vinden op het internet en op YT. Inhoudelijk ga ik die nu niet bespreken, omdat ik deze methode niet ga gebruiken. De reden hiervoor is dat je de crème 100% moet aanbrengen over alle plastic. Alles wat je vergeet, zal je later terugzien in het eindresultaat. Deze plekken zullen nog geel zijn, en dat wil je voorkomen! Kans op vlekken met crèmes zijn ook groter, als plekken uitdrogen ondanks dat je doorzichtig folie aanbrengt (om het vocht in de crème te houden).
Ik heb zelf gekozen voor Waterstof Peroxide 12%. Deze kostte mij nog geen 20 euro per 5 liter. Je kan ze in lagere, en hogere percentages kopen. Je kan alleen de hogere percentages als 35% als particulier zijnde niet zomaar kopen.
Dan mijn ervaring met de uitvoering van het retrobriten.
Allereerst zorg je dat de onderdelen helemaal schoon zijn. Dat betekent stickers eraf, alles met metalen moet eraf: schroefjes, veertjes (gaat corroderen!!!) en eventueel ledjes etc. ook demonteren. Verder strepen van stiften etc. verwijderen met alcohol. Kortom, alles eraf wat er origineel niet op zat, want dat zal blijven zitten!
Ik gebruik bakjes/potjes die veel licht doorlaten. Van alle kanten het licht op het te bleken product. In mijn geval heb ik een pot (van appelmoes) schoongemaakt en alle stickers eraf, ook om maximale licht (UV) door te laten.
Neem ook potjes of bakjes die net iets groter zijn dan het te bleken onderdeel, anders moet je onnodig veel vloeistof gebruiken. Zorg wel dat alles in de vloeistof onder gedompeld zit. Zorg ook dat het onder gedompeld blijft, en dat hij niet naar boven komt drijven (door eventueel iets zwaars aan de onderkant vast te maken)
Voorkom dat hij komt bovendrijven, en dat er plaatselijk druppen op liggen. Deze druppen zullen gebleekt worden, waar de rest achterblijft met een niet gebleekt resultaat.
Voor mijn test ben ik begonnen met het lade paneeltje van een CD-ROM drive. Deze was net zo vergeeld als de rest eromheen. Ik heb deze gistermorgen in de peroxide ondergedompeld rond 09:00 tot en met 17.00. Toen had ik dit resultaat verkregen:
Het heeft wel vanaf 09:00 erin gelegen, maar pas rond 13.00 kwam daar de zon er echt op. Effectief 4 uurtjes dat hij echt bezig is geweest. Vanaf 09:00 tot 13:00 ging het vele malen langzamer.
Je ziet het verschil al wel duidelijk. Maar als ik het onderdeel vergelijk met de CD-lade, is er nog wel wat werk te doen. Vandaag (bewolkt) ligt hij weer te pruttelen in de vloeistof en ben wel benieuwd wat dit doet met het resultaat...heeft het voldoende gewerkt, of moet ik weer een meer zonnige dag hebben. Om 17:00 haal ik hem er weer uit om het resultaat te bekijken. Dan het resultaat van een bewolkte dag.
UPDATE:
De voortgang van vandaag. Het is weer iets bleker, maar ik ben nog niet tevreden. Het gebrek aan zon zorgt er wel voor dat het traag gaat... Het lijkt goed. Maar als ik het naast de CD lade zelf leg, is het nog " geel"
Maar we hebben nog tijd zat... De zomer moet nog komen
UPDATE:
Zoals gisteren al aangegeven, had ik er een ander onderdeeltje bij ingegooid om 17:00uur.
Vanavond toen het donker was, heb ik alles eruit gehaald. Morgen bij licht zal ik het CDROM frontje beoordelen.
Het is wel te zien welk onderdeeltje vandaag ge-retrobright is...
Morgen mag hij nog een dagje in de Waterstof Peroxide
De rest van het CDROM paneel ligt er nu ook in... samen met het hendeltje van de floppydrive... Laat de zon morgen maar weer stralen.
UPDATE:
Vandaag heeft de zon niet zo veel gedaan.. Het scheelt dan wel, dat je er niet bij hoeft blijven.
Het hendeltje, een dag later...
De bezel, deze lijkt nu goed....
Het mogelijk volgende slachtoffer?
Momenteel hou ik het eerst bij de kleine onderdelen. Deze hebben weinig arbeid nodig...
Als ik straks meer tijd heb, ga ik bezig met de frontpanelen van kasten, toetsenborden, muizen.
UPDATE:
Het hendeltje heb ik voorlopig ook als "nieuw" bestempeld. Hij ziet er hetzelfde uit als de binnenkant van het frontpaneel van de 5.25" floppydrive.
Momenteel ligt het frontpaneel er in... Hij was zoals op eerdere foto's te zien wel wat smerig. Gelukkig met afwasmiddel en een schuursponsje ging het er redelijk makkelijk vanaf. Hij zal wel minimaal 2 dagen erin kunnen liggen, gezien de weinige zon die het ziet...
UPDATE:
Gisteravond door het glas kon ik al wel zien dat er verandering was... Optimaal was het niet. Jammer van het weer, maar dat is momenteel echt bagger.
Ik kon in de omgeving waar normaal het hendeltje zit rondom de as wel zien hoe de originele kleur ongeveer is. Daar ben ik nog ver vandaan...
Ik denk dat je nu op 15 tot 20% zit van de kracht van het retrobrighten in tegenstelling tot een volle dag zon in de zomer.
UPDATE:
Nou dit was het begin....
En dan na 2 dagen in de Waterstof Peroxide, verder geen zon gehad.... Hij moet er nog wel minimaal 1 dagje in, en dan ook even gedraaid. Op foto zie je wat vuil, maar dat zit niet vast op het paneeltje.
En nog even 1 met de flits aan:
Ik heb hem hierna nog 2 dagen in de Waterstofperoxide gehad, met dit als resultaat. Voorlopig ben ik hier tevreden mee:
Door verhuizing ben ik er nu al ruim een maand niet meer mee bezig geweest. Momenteel heb ik vakantie, dus ik probeer het een en ander op te pakken in de komende periode
Bovenstaande ervaringen en log heb ik recent allemaal gedaan, en heb ik overgenomen van een andere forum. Mochten jullie foutjes vinden m.b.t. de opbouw, dan verneem ik die graag.
Laatst bewerkt: