Nieuw Ryzen systeem?

op het moment zijn er geen USB4 externe drives,

Ik meende hier en daar al wel externe USB4 behuizingen gezien te hebben?

Ik denk dat de NGreedia 5080 ook voldoende is voor mij, maar misschien denk ik daar over 3-4 jaar anders over.
Maar daar nu 1600+ euro voor neer leggen.. mij niet bellen!

Ik zie tegen die tijd wel. Ik kan nu genoeg mooie titels kopen, en spelen voor de fractie van de prijs.

HP Z240 met i7-2600 a €60
16 GB RAM a €40
GTX 660 Ți a €20
SSD a €20
Monitor a €15

Games voor 0 tot €10

Je speelt alleen de games 5 tot 10 jaar later, en daar kan ik prima mee leven.

Dusja, die 5080 laat nog even op zich wachten.

De 850/1000w ga ik nog overwegen. Dan heb ik alleen een andere GPU stekker erbij nodig naast de 6+2pins

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik meende hier en daar al wel externe USB4 behuizingen gezien te hebben?
klopt, die halen max 2800 Mb/s. als je er een goede ssd in stopt.
Je hebt ook nog de SanDisk Pro G40, komt op 175 euro voor de 1Tb versie.
Dusja, die 5080 laat nog even op zich wachten.
Daar ging ik vanuit, wie weet heb je die gebruikt over 3 a 4 jaar voor een leuke prijs.
De 850/1000w ga ik nog overwegen. Dan heb ik alleen een andere GPU stekker erbij nodig naast de 6+2pins
Je bedoelt hier de 12Vhpwr stekker voor een eventuele upgrade naar een Nividia kaart ?
Die zit al bij elke ATX 3.0/3.1 voeding ongeacht het vermogen.

Kom ik nu uit op dit:

1745311480358.png

Aantal onderdelen zijn alvast besteld.
Dan kan ik beginnen.

Succes en vooral veel plezier met bouwen. :bigok:

Thx, gaat vast goedkomen. Ik had er ook alvast een SSD bij besteld. 😛

Ik zat ook al een beetje rond te kijken voor een monitor.

Specs:
27"
2560x1440
Gebruiksdoel: Home/Office/Gaming

De vraag eigenlijk:
- Hoeveel Hz is wenselijk? Ga ik verschil zien tussen 100 en 180/240Hz?
- Welk paneeltype(s) wel, en welke te vermijden?
- Wel of geen HDR? verschillende types?

- Hoeveel Hz is wenselijk? Ga ik verschil zien tussen 100 en 180/240Hz?
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik denk dat je het verschil tussen 60 en 120 Hz nog echt merkt maar daarboven steeds minder
Wat echter ook belangrijk is is dat je GPU voldoende FPS haalt, je hebt niet veel aan 240 hz als je GPU maar 120 FPS haalt.
Dan zie je hetzelfde beeld 2x.
Ik zou voor iets tussen 120 en 240hz gaan.
Voor Esports games op 1080p heeft 240 of meer misschien wel nut.
- Welk paneeltype(s) wel, en welke te vermijden?
Voor jouw gebruik:
Wel in volgorde van kwaliteit: QOLED, OLED, IPS, VA.
Niet: TN
Op het moment zit je met IPS op de beste prijs/kwaliteit.
Wel of geen HDR? verschillende types?
Zeker wel, zo hoog mogelijk en minimaal HDR600.
Ook zoveel mogelijk diming zones.

Daar zijn de meningen over verdeeld
Waarschijnlijk net zo verdeeld als het waarnemend vermogen van mensen. 😉
Het is vooral afhankelijk van oefening en leeftijd.
Piloten van straaljagers/gevechtsvliegtuigen worden hier al decennia op getraind en die hebben een waarnemend vermogen boven de 200 en de beste rond de 250 FPS.
Waarnemend betekend dan ook nog kunnen duiden wat je gezien hebt, er was iets of ik zag iets telt niet.
Geoefende E-sport gamers kunnen dus ook zover komen, en voor elk ongeoefend oog is weergave op 100 Hz super vloeiend en boven de 120 denk je "er was iets".

Mocht je de 50 naderen of er al overheen zitten gooi er dan niet te veel geld tegenaan, net als alles takelt ook dit soort waarnemend vermogen af en dat heet ouder worden....deal with it. :d

Mocht je de 50 naderen of er al overheen zitten gooi er dan niet te veel geld tegenaan, net als alles takelt ook dit soort waarnemend vermogen af en dat heet ouder worden....deal with it. :d
Zit er al overheen dus heb ik ook 'maar' een 75hz scherm.
Kan op mijn oude dag nog wel genieten van een goede beeldkwaliteit.
HDR bv kan ik erg waarderen, heb nu HDR600 maar wil graag meer....

Dan zou ik HDR laten vallen dat geeft veel meer keuze en er staan betere schermen tussen, liever een goed tot top “normaal” scherm dan een slecht HDR scherm.

Dan komen er inderdaad heel veel meer naar boven.

Kwam deze tegen, vind ik persoonlijk wel heel mooi.

liever een goed tot top “normaal” scherm dan een slecht HDR scherm.
Bij een budget van ca. 300 euro ben ik het daar wel mee eens.
Je heb ook nog deze met VA panel:
Het is wat je belangrijker vind., betere kleurwergave/kijkhoeken ( IPS) of hoger contrast (VA).
Op papier is het scherm beter dan dat van de Prolight XUB2797QNS-W1

Laatst bewerkt:
Op papier is het scherm beter dan dat van de Prolight XUB2797QNS-W1
Ik heb zo het idee dat die keuze vooral is bepaald door de kleur wit van de monitor, zelf wil ik absoluut geen witte rand om m'n scherm want het leid af en. het scherm lijkt er ook kleiner door.
Ruim binnen het budget is er ook een Excellent geteste Dell.

Persoonlijk zou ik onder het motto "size matters" (zeker bij gamen) voor een 32 inch scherm gaan gewoon omdat het kan binnen het budget.
Er zijn dan schermen van prima merken als Asus en HP Omen.

Ik heb zo het idee dat die keuze vooral is bepaald door de kleur wit van de monitor
Kan ik me bij de witte case die hij gaat gebruiken wel iets bij voorstellen.
Past ook goed bij zijn andere retro pc's
Jammer dat er in witte hardware nog steeds beperkte keuze is en dat je alleen voor het wit een flink extra betaald.

Ik heb zo het idee dat die keuze vooral is bepaald door de kleur wit van de monitor,

Kan ik me bij de witte case die hij gaat gebruiken wel iets bij voorstellen.

Op dit moment wel. Maar dit is alleen nog oriënterend.

Ik moet daarbij ook wel beetje naar de prijs kijken. Want (als) mogelijk koop ik er dan wel meteen 2 of 3.
Ik heb nu ook 3x 1920x1200 schermen. Ik heb toepassingen het liefst fullscreen open op een monitor. Ook bijvoorbeeld met Firefox... Liever 2 schermen open, dan geswitch tussen tabbladen, en eventueel nog 1 met Youtube of een andere toepassing erop
Post automatically merged:

Persoonlijk zou ik onder het motto "size matters" (zeker bij gamen) voor een 32 inch scherm gaan

Ik heb een 32 inch TV op een PC gehad. Ik vond het te groot voor een kijkafstand van +/- 50-60 cm

Ik moet daarbij ook wel beetje naar de prijs kijken. Want (als) mogelijk koop ik er dan wel meteen 2 of 3.
Ik heb nu ook 3x 1920x1200 schermen. Ik heb toepassingen het liefst fullscreen open op een monitor. Ook bijvoorbeeld met Firefox... Liever 2 schermen open, dan geswitch tussen tabbladen, en eventueel nog 1 met Youtube of een andere toepassing erop
Is een ultrawide dan niks voor je ?

Is een ultrawide dan niks voor je ?

Nee, ik hou het graag bij 16:9 of 16:10

Ik heb toch maar een andere kast besteld voor het systeem. Zodat ik ook USB 3.2 gen2 op de voorkant heb.

Dan kan ik ook beginnen met inbouwen, en de dozen alvast opruimen
Ja, qua M2 slots is de X870 uitgebreider en als jij denkt 4 SSD slots nodig te hebben dan moet je voor X870 gaan.
Maar M2B_CPU en M2C_CPU van de X870 delen lanes met de GPU, die zal dan op 5,0 X8 lopen.
Op zich geen groot probleem als je geen high end GPU's gaat gebruiken maar als jij je GPU op 5.0 x16 wilt draaien heb je bij de X870 eigenlijk maar 2 bruikbare SSD slots( 1x 5.0 en 1x 4.0) en bij de b850 3( 1x 5.0 en 2x 4.0)
Hier het blokdiagram van de X870 Elite

Begrijp ik het goed dat ik als eerste een SSD in M2A_CPU installeer, en daarna M2D_SB en daarmee de volledige 16lanes op de GPU behoud?
Pas als ik iets in M2B_CPU en M2C_CPU installeer, gaat het GPU slot naar 8 lanes?

Dan nog een paar vraagjes (ben noob met m.2 wat dat betreft)

pagina 25

op m2a_cpu zit op het moederbord al een thermal pad (met folie erop) Ik installeer daar een ssd in met aan 1x chips
Ik moet dus op bestaande thermal pad nog 1 leggen, om de dikte van het ontbreken van chips op de vangen met de dikte van de 2e thermal pad?
Op het moment dat ik alleen de voorgeinstalleerde thermal pad gebruik, kan de ssd nog "inveren" dat wordt dan opgelost met die 2e thermal pad als opvulling neem ik aan?

Dan op pagina 26. Ik heb er inderdaad al een aantal zakjes met 2 verschillede dikten rubber pads. Ik moet dus bij een enkelzijdige SSD weer een dikke en dunne op elkaar stapelen, en die verdelen onder de ruimte zoals aangegeven in het plaatje onder "Recommended pad placement Area...? Dit is om de SSD's te ondersteunen als de heatsink met zijn thermal pads erop gedrukt wordt neem ik aan?

Begrijp ik het goed dat ik als eerste een SSD in M2A_CPU installeer, en daarna M2D_SB en daarmee de volledige 16lanes op de GPU behoud?
Pas als ik iets in M2B_CPU en M2C_CPU installeer, gaat het GPU slot naar 8 lanes?
Dat begrijp je goed.
op m2a_cpu zit op het moederbord al een thermal pad (met folie erop) Ik installeer daar een ssd in met aan 1x chips
Ik moet dus op bestaande thermal pad nog 1 leggen, om de dikte van het ontbreken van chips op de vangen met de dikte van de 2e thermal pad?
Op het moment dat ik alleen de voorgeinstalleerde thermal pad gebruik, kan de ssd nog "inveren" dat wordt dan opgelost met die 2e thermal pad als opvulling neem ik aan?
klopt
Dan op pagina 26. Ik heb er inderdaad al een aantal zakjes met 2 verschillede dikten rubber pads. Ik moet dus bij een enkelzijdige SSD weer een dikke en dunne op elkaar stapelen, en die verdelen onder de ruimte zoals aangegeven in het plaatje onder "Recommended pad placement Area...? Dit is om de SSD's te ondersteunen als de heatsink met zijn thermal pads erop gedrukt wordt neem ik aan?
En dat is ook juist.

Ik heb die kast retour gestuurd. Te blikkerig.

Iets meer uitgegeven.

Corsair 3500X ARGB

Tevens heb ik de overige hardware besteld.

Voeding
RAM
GPU

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh