Nieuw Ryzen systeem?

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
Ik zit me een beetje te oriënteren op een nieuw systeem. Mijn laatste PC die ik gebouwd heb betreft een Haswell 4670K. Dat is dus al even geleden!

Mijn vragen zijn vooral:

Is dit het juiste geheugen? Of moet ik sneller/trager kiezen?
Ik wil graag meerdere NVMe drives kunnen toevoegen. Volgens de gegevens passen hier 3 op? Deze gaan elkaar niet in de weg zitten met lanes?
Ik ga niet overklokken. Misschien later nog een andere CPU erop uit de 9000 serie....kan dat?

Overige hardware heb ik al, incl 750W voeding (2x8pins)

De hardware:

AMD Ryzen 7700 (8C/16T) AM5
Gigabyte X670 Gaming X AX V2 <<<<linkje>>>>>
16GB Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-16 (5200MT/s) <<<linkje>>>>

CPU:​

Gekozen voor 8 Cores. Heb het niet echt nodig, maar "betaalbaar". Ik weet niet of ik tray koop en dan via andere wegen een cheape stock koeler, of meteen een boxed variant. Ik denk niet dat ik er een andere koeler op wil, tenzij ze veel lawaai maken, maar dat moet ik eerst zelf ondervinden.

Moederbord:
Gekozen voor dit moederbord omdat ik een Gigabyte wil. Deze heeft meerdere M.2 sloten en 2.5Gbit LAN (voor de toekomst). Verder gewoon een net strak en compleet bord

RAM:
Voor nu gewoon de cheapest verkrijgbaar gekozen.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Wat de cpu betreft zou ik in het kader van garantie kiezen voor een boxed exemplaar, aangezien dit niet echt wordt beloofd bij tray. Ryzen 9000-modellen (en hopelijk ook de volgende generatie) gebruiken dezelfde socket en zijn na een bios-update gewoon compatibel.
Qua ssd's zouden drie stuks prima moeten zijn in combinatie met dit moederbord, aangezien slechts eentje via de chipset gaat.

Op het gebied van geheugen wordt een sweetspot van 6.000 MT/s genoemd. Waarschijnlijk ga je weinig verschil merken tov 5.200 maar als de prijs niet veel verschilt waarom niet :-)
Ik raad wel aan om geheugen te kiezen dat op de QVL-lijst van het moederbord staat (officieel wordt ondersteund). Heb zelf een 6.000-kitje gehad dat kuren vertoonde bij deze snelheid en stond niet op de lijst van mijn Asus B650-bord. De QVL-lijst kun je terugvinden op de productpagina van het bord bij Gigabyte onder Support.
Afhankelijk van de noden van het systeem zou ik daarnaast ook kiezen voor 32 GB ram ipv 16. Op basis van het geheugen dat je had gekozen zou ik bvb deze kit aanraden: KF560C36BBEK2-32 (staat in QVL lijst)

Processor is een goede keuze, als je een allrounder wilt.
Voor meer high-end gaming zou ik als nog voor de ryzen 7 7800x3d kiezen.
Als je voor een Ryzen 7 7700 tray gaat kan je die voor een mooie prijs kopen.
Moederbord is een persoonlijk keuze, maar naar mijn idee gewoon prima.. Wetende dat gigabyte wel bezuinigd op hun onboard sound.
Geheugen maakt opzicht niet uit wat je kiest, maar mijn keuze zou zeker voor een 6000MT/s geheugen kit gaan. CL 30-38 is natuurlijk beter maar CL32-38 voldoet ook prima.
Zou wel in de gaten houden dat de geheugen kit AMD EXPO ondersteunt..

Voordeel van de 8 core is dat als je toch wilt gaan gamen de 1% lows hoger liggen dan van een 6core zelfde generatie.

2.5Gbit lan zou ik ook nemen als minimaal eis.. 1Gbit zou ik alleen doen bij een budget bord, die aanzienlijk goedkoper moet zijn.
En meerdere M.2 sloten kan je niet fout mee gaan.

Als je toch nog net een beetje meer toekomstiger bestendiger wilt zijn, toch minimaal 1x M.2 pcie 5.0 x 4 slot erop.

Laatst bewerkt:
Als je toch nog net een beetje meer toekomstiger bestendiger wilt zijn, toch minimaal 1x M.2 pcie 5.0 x 4 slot erop.

zit erop toch?

1724519166603.png

Post automatically merged:

Voor meer high-end gaming zou ik als nog voor de ryzen 7 7800x3d kiezen.
Gaat waarschijnlijk niet meer op gegamed worden. Anders kan ik later altijd nog upgraden, en dan wordt het sowieso de 9000 serie

Wetende dat gigabyte wel bezuinigd op hun onboard sound.
Goed genoeg voor mijn doeleinden. Er hangt nu ook maar een 15 euro subwoofertje van de Action aan8-)

Zou wel in de gaten houden dat de geheugen kit AMD EXPO ondersteunt..
Ik zal dat eerder door Idriz genoemde setje eens checken

edit: Ondersteunt ook AMD Expo.

Laatst bewerkt:
Spreek uit anekdotische ervaring dat AMD Expo geen garantie is dat het werkt. Mijn G.Skill kit (de exacte code ontgaat mij) had ook AMD Expo en gaf toch problemen op 6.000 MT/s bij mijn Asus B650 Tuf en Ryzen 7700X. Vervangen met kitje die op QVL lijst stond en gaat prima sindsdien.

HallometRobin heeft zeker wel gelijk wat de timings betreft, kun je evt bekijken welke kitjes je beschikbaar vindt hier.

zit erop toch?

Bekijk bijlage 239

Gaat waarschijnlijk niet meer op gegamed worden. Anders kan ik later altijd nog upgraden, en dan wordt het sowieso de 9000 serie

Goed genoeg voor mijn doeleinden. Er hangt nu ook maar een 15 euro subwoofertje van de Action aan8-)

Ik zal dat eerder door Idriz genoemde setje eens checken

edit: Ondersteunt ook AMD Expo.

Sorry maar heb niet naar de specs gezocht op dat bord. (eerder voordat ik poste)
Toen ben ik even naar M.2 5.0 x4 gaan zoeken en wat jij al had gezocht en toen zag ik het er bij staan.

Spreek uit anekdotische ervaring dat AMD Expo geen garantie is dat het werkt. Mijn G.Skill kit (de exacte code ontgaat mij) had ook AMD Expo en gaf toch problemen op 6.000 MT/s bij mijn Asus B650 Tuf en Ryzen 7700X. Vervangen met kitje die op QVL lijst stond en gaat prima sindsdien.

HallometRobin heeft zeker wel gelijk wat de timings betreft, kun je evt bekijken welke kitjes je beschikbaar vindt hier.

Ligt aan wat voor geheugen je hebt.

Misschien moederbord niet zo`n beste ondersteuning of zo..

Het geheugen zou op een ander bord ineens prima kunnen draaien..

Ligt aan wat voor geheugen je hebt.

Misschien moederbord niet zo`n beste ondersteuning of zo..

Het geheugen zou op een ander bord ineens prima kunnen draaien..

Klopt. maar daar is die QVL lijst dan ook voor.
Maar eerlijk, ik heb nog nooit een QVL lijst gevolgd. Maar ik lees meer dat Ryzen een beetje een apart geval daarin is...
Maar elke RAM met de juiste snelheid, en een zwarte heatspreader ben ik bereid erin te gooien. Het komt toch in een dichte kast. En mocht ik de kast een keer opendoen, wil ik niet tegen een lelijke groene PCB aan kijken

Ik volg zelf ook niet echt een QVL lijst.

Meestal zie je in de pricewatch vaak al de producten die hoger in rang zijn die vaker worden bekeken of worden gekocht.

Ik kan mij niet voorstellen dat er tegenwoordig (misschien met uitzondering van op OEM systemen) dat er nog groene pcbs worden gebruikt.
Zwart is momenteel de standaard geworden.

Maar als er EXPO op staat zou je niet ineens meteen problemen moeten hebben. Want deze kits zijn eigenlijk al AMD ready gemaakt.

Ik kwam deze ook nog tegen. 2 tientjes duurder....

Heeft deze nog voordelen tov de eerder genoemde?
Heeft deze meer PCIe 5.0 fysieke en NVMe sloten?

Voordelen van het elite AX bord:

PCI-e 5.0 slot voor je videokaart
Easy latch om je videokaart makkelijker uit het slot te krijgt.
Er zit ook een header voor een speciale kaart op dat bord (waarschijnlijk Thunderbolt?)
Gaming X heeft 14+ 2 +2 VRM
Elite AX heeft 16+ 2 +2 VRM (dus een krachtiger VRM voor wat zwaardere CPUS.)

Dus als dit 2 tientjes meer kost is het naar mijn mening zeker wel waard ja.

Je feature proof je zelf met dat bord.. En Als je een baan hebt kan je bij zo`n aanschaf die 20 euro ook niet missen.
Zou het persoonlijk wel doen, want het gaat al om een groot bedrag wat je betaald voor een AM5 bord.

Ten zij je andere redenen hebt en je die 20 euro ECHT niet kan missen.
Maar als je die speel ruimte wel hebt zeker doen.. (zo denk ik er normaal ook over bij mijn eigen aanschaf.)

Ik zat nog eens beter te kijken....

De AX heeft 2x PCIe 4, 1x pci3.0
De Gaming x heeft 1x 4.0, 2x 3.0

De AX is dus wel beter uitgerust....helaas geen 5.0x16 slot voor de videokaart.

Door een positieve wending ben ik toch weer geneigd om een ander systeem te bouwen.

2 dingen heb ik al in bezit, en dat is een kast en voeding.
Ik ga de kast die ik voor het Truenas systeem wilde gebruiken, een Corsair Carbide Air 500R White Mesh mogelijk inzetten. In een bucket hieronder zit ook nog een Sharkoon Rebel P20 White voeding, die een beetje past in het black/white thema van alles. Maar ik heb ook nog een XFX 750Watt voeding met de benodigde stekkers liggen.

Qua CPU/koeler zag ik dat er van de CPU geen Boxed versie was? Heb zelf erg goede ervaringen met Scythe Mugen, en heb daarom gekozen voor de Mugen 6 Dual Fan Black.

Kunnen jullie eens meekijken voor het RAM & Videokaart? Misschien beter/sneller geheugen voor lagere prijs? De videokaart heb ik voor de 7600 XT 16GB gekozen. De 7700 is 12GB? 16GB lijkt me iets beter/minder snel een bottleneck dan 12GB. Hij moet ook minimaal 3 DP uitgangen hebben.
Mocht ik op de juiste punten kunnen besparen, kan ik eventueel een snellere kaart nemen, mits totaalprijs rond de ~€1400 blijft, en de videokaart 16GB VRAM heeft.
RAM heb ik meteen 64GB gekozen. Wil niet later nog weer moeten zoeken naar gelijke modules, dan maar in 1x goed uitgeven t.o.v 32GB.
Eventueel een andere, goedkopere CPU koeler is nog een optie, als hij ook stil is.

<Azerty winkelwagen klik hier>>

1745078165697.png

Laatst bewerkt:
Euh, ik zou heel even wachten op de introductie van de 9060... Die zal onder de 5060 Ti moeten komen en vermoedelijk een tikje sneller zijn dan de 7600. Dat videogeheugen (zie ook mijn tests) gaat een rol spelen bij hoge resoluties en zware games zoals Indiana Jones and Wukong. Ik weet niet welke games je speelt, zou je dat kunnen vettellen? Misschien ook even kijken naar de nieuwe voedingen van be quiet! Ik heb die Vita bekeken van FSP die ik laatst heb weggegeven voor een user review. Het fijne van die voeding zijn de zeer flexible kabels: dat helpt bij het in de kast proppen van het kabelwerk. Overigens zou ik een betaalbare aio overwegen, dat is over het algemeen lekker stil. Hier is wat inspiratie.

ik zou heel even wachten op de introductie van de 9060... Die zal onder de 5060 Ti moeten komen en vermoedelijk een tikje sneller zijn dan de 7600.
Als de prijzen een beetje in lijn liggen met de grotere broers, zal die ook bij introductie zo rond de €550 uitkomen? En dat heb ik er eigenlijk niet voor over

Dat videogeheugen (zie ook mijn tests) gaat een rol spelen bij hoge resoluties en zware games zoals Indiana Jones and Wukong. Ik weet niet welke games je speelt, zou je dat kunnen vettellen?
Daarom had ik ook voor de 7600 (16GB) gekozen, en niet de 7700 (12GB)
Momenteel speel ik geen enkele nieuwe game. Alleen oudere games op een i7-2600 met GTX660 Ti
Ook geen enkel idee wanneer ik dat wel, of of ik dat uberhaupt ga doen. Maar als ik een game tegenkom die ik graag wil spelen moet dat wel met een redelijke FPS op Full-HD of 2540*1440 kunnen (WQHD?) De wens om 1 van mijn schermen te vervangen door 2540x1440 is er wel.
Indiana Jones lijkt me wel leuk. En als ik daardoor maar 1920x1080 haal, is dat ook prima.

Misschien ook even kijken naar de nieuwe voedingen van be quiet! Ik heb die Vita bekeken van FSP die ik laatst heb weggegeven voor een user review
Ik zal nog eens over nadenken of ik de huidige XFX 750W toch direct wil vervangen.

Overigens zou ik een betaalbare aio overwegen, dat is over het algemeen lekker stil.
Op zich ben ik niet te porren voor waterkoelers.... iets met water en electronica.....
Ooit wel een Corsair H100i in een build gehad (AMD 6800K), maar qua geluid vond ik dat toch heel erg tegenvallen.
Zijn er nog goedkopere luchtkoelers die net zo goed koelen als de Scythe Mugen 6 2FAN?

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh