Op ARM-gebaseerde chipsets zullen naar verwachting bijna 40 procent van alle notebooks in 2029 bevatten, volgens recent onderzoek

Lid geworden
mrt 6, 2017
Notebooks met ARM-chips zijn sinds 2020 aan een opmars begonnen, toen Apple hun eerste M1-chip introduceerde. Deze chip bood prestaties die vergelijkbaar waren met desktops, terwijl het energieverbruik aanzienlijk lager lag dan dat van de concurrentie. Hoewel AMD en Intel geprobeerd hebben om vergelijkbare x86-chips te ontwikkelen met dezelfde eigenschappen, is dat nog geen groot succes geworden, met uitzondering van Lunar Lake. Het is dan ook niet verrassend dat het aandeel ARM-gebaseerde notebooks naar verwachting verder zal groeien. Een onderzoeksbureau voorspelt dat tegen 2029 bijna 40 procent van alle verkochte notebooks een ARM-chip aan boord zal hebben. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor gaming? Aangezien veel laptopgebruikers toch wel eens een spelletje spelen. Ik kan me voorstellen dat er dan hier en daar toch native games voor ARM zullen worden gemaakt (of i.i.g ports naar ARM).
Als je kijkt naar Wine of Apple's developers gaming toolkit werkt dit een translation layer zeer netjes, misschien dat dit wel ingebakken wordt in toekomstige games.

Laatst bewerkt:
Zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor gaming? Aangezien veel laptopgebruikers toch wel eens een spelletje spelen. Ik kan me voorstellen dat er dan hier en daag toch native games voor ARM zullen worden gemaakt (of i.i.g ports naar ARM).
Komen er ports naar Arm, ligt er aan hoe makkelijk het is om de games te porteren naar arm-architectuur op windows. Apple is op dat vlak best goed bezig, want je kan je games uitbrengen voor iPhone, iPad en Mac in een klap. Maar ik ben vooral benieuwd of ja dadelijk arm machines gaat krijgen met dedicated graphics. En wat Nvidia gaat brengen volgend jaar, met al die know-how die ze hebben kunnen ze best een SoC uitbrengen met hele goede geïntegreerde videokaart.

Ik denk ook of we ook desktop arm machines gaan zien, gaat dat aanslaan? Denk wel als het aandeel groter word, game devs er niet om heen kunnen.

Zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor gaming? Aangezien veel laptopgebruikers toch wel eens een spelletje spelen. Ik kan me voorstellen dat er dan hier en daag toch native games voor ARM zullen worden gemaakt (of i.i.g ports naar ARM).
Als je kijkt naar Wine of Apple's developers gaming toolkit werkt dit een translation layer zeer netjes, misschien dat dit wel ingebakken wordt in toekomstige games.
Nintendo Switch = Arm.

Nintendo Switch = Arm.
Klopt, maar ik was dan specifiek naar pc-gaming aan het kijken.
Post automatically merged:

Komen er ports naar Arm, ligt er aan hoe makkelijk het is om de games te porteren naar arm-architectuur op windows. Apple is op dat vlak best goed bezig, want je kan je games uitbrengen voor iPhone, iPad en Mac in een klap. Maar ik ben vooral benieuwd of ja dadelijk arm machines gaat krijgen met dedicated graphics. En wat Nvidia gaat brengen volgend jaar, met al die know-how die ze hebben kunnen ze best een SoC uitbrengen met hele goede geïntegreerde videokaart.

Ik denk ook of we ook desktop arm machines gaan zien, gaat dat aanslaan? Denk wel als het aandeel groter word, game devs er niet om heen kunnen.
Ik denk dat wanneer laptops sterk groeien, desktops wel mee moeten. De meerderheid van gebruikers werkt met een laptop. Op een bepaald moment is er gewoon een kantelpunt waar niet meer omheen gegaan kan worden.
Ik denk dat je als ontwikkelaar het op een bepaald moment echt niet meer leuk vindt om te ontwerpen voor ARM en x86.

Nu, x86 is nog niet dood, veel zal afhangen van de reactie van Intel en AMD, als zij gelijkwaardige performance vs watt usage kunnen laten zien dan ben ik benieuwd hoe ARM het gaat vergaan.

Volg even Mediatek, dat waarschijnlijk met een arm-chip gaat komen met een Nvidia-gpu.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh