QNAP TVS-h674T Review: Meer dan zomaar een NAS

Lid geworden
mrt 6, 2017
QNAP is een van de grote merken op het gebied van nas-technologie. Een van de luxere producten van het merk is de TVS-h674T, die we in dit artikel bekijken. Hij kost zo’n 2.800 euro, maar biedt zeer interessante mogelijkheden. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Wat ik me bij zo'n apparaat dan afvraag is: wie is de doelgroep? 2800 euro (zonder disks) is een hele hoop geld en je kan voor een heel stuk minder je eigen systeem bouwen en die als NAS inzetten met bijvoorbeeld TrueNAS scale.

Dan voor midden en klein bedrijven: de meesten zullen toch (ook?) een server moeten hebben. Wat doet dan een (extra) nas? En als je niet IT-savy bent dan maakt het ook niet uit of de NAS verder eenvoudig op te zetten is, want het zal vermoedelijk alsnog te ingewikkeld zijn om de meer advanced features te gebruiken van deze nas ... En dan wordt er toch een externe partij ingehuurd om dit te regelen.

Nuja zo even wat gedachten, er zal een (niche) voor zijn, anders maakten en verkochten ze deze niet, maar ik zie hem zelf niet voor dit bedrag ...

Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig een clouddienst zoals Microsoft 365 of Gsuite en hebben geen fysieke server meer op kantoor.

Dit is een apparaat om heel vlot bestanden met elkaar te kunnen delen. De Thunderbolt-aansluitingen kunnen dan heel handig zijn. Je zou daarbij aan mediaproductie en andere omgevingen waar veel met grote bestanden wordt gewerkt. Daarnaast heeft lang niet iedereen meer de kennis in huis om een machine te bouwen. Dat geldt niet alleen bij de bedrijven en organisaties, maar ook bij de resellers. Dit is een dus totaaloplossing met garantie en ondersteuning als je het nodig hebt. Binnenkort komt er een review van een nas die in een nog iets hoger segment zit en weer net wat andere functionaliteit biedt.

Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig een clouddienst zoals Microsoft 365 of Gsuite en hebben geen fysieke server meer op kantoor.

Dit is een apparaat om heel vlot bestanden met elkaar te kunnen delen. De Thunderbolt-aansluitingen kunnen dan heel handig zijn. Je zou daarbij aan mediaproductie en andere omgevingen waar veel met grote bestanden wordt gewerkt. Daarnaast heeft lang niet iedereen meer de kennis in huis om een machine te bouwen. Dat geldt niet alleen bij de bedrijven en organisaties, maar ook bij de resellers. Dit is een dus totaaloplossing met garantie en ondersteuning als je het nodig hebt. Binnenkort komt er een review van een nas die in een nog iets hoger segment zit en weer net wat andere functionaliteit biedt.

In een kantoor omgeving (of je hebt het echt over 2 of 3 mensen) zie ik ook niet snel mensen naar een fysieke plek lopen, daar een kabel in een apparaat doen en dan bestanden over gaan zetten, maar misschien is dat mijn bubbel.

Daarnaast snap ik dat zelfbouw steeds minder voorkomende kennis is, maar dan zie ik dus een reguliere server (waar dit ook allemaal + meer mee te doen is) als beter optie. Behalve als je als bedrijf helemaal geen eigen servers meer hebt, en misschien komt dat steeds meer voor zoals je zegt....

Ik weet wel dat cloud diensten nogal prijzig worden wanneer het aankomt op opslag, dus als het gebruik van zo'n NAS is dat je als bedrijf alleen cloud diensten aanschaft en daarnaast een dergelijke NAS omdat je dan qua opslag minder afhankelijk bent dan snap ik hem wel idd.

Het is ook een snelheidsding. Als je even een flink aantal terabytes aan foto- of videobestanden wil delen dan is dat niet te doen over een cloudverbinding. Daarnaast zijn er veel mensen in het creatieve vakgebied die op laptops werken, daar is meestal geen ruimte voor vele terabytes. Natuurlijk kun je dat op een externe drive zetten, maar dat kun je dan weer niet delen met anderen.

Het is ook een snelheidsding. Als je even een flink aantal terabytes aan foto- of videobestanden wil delen dan is dat niet te doen over een cloudverbinding. Daarnaast zijn er veel mensen in het creatieve vakgebied die op laptops werken, daar is meestal geen ruimte voor vele terabytes. Natuurlijk kun je dat op een externe drive zetten, maar dat kun je dan weer niet delen met anderen.
Je zal een goed punt hebben en vermoedelijk herken ik hem minder omdat ik niet in het creatieve vakgebied zit. Dat zal dan ook vermoedelijk wel de "niche" zijn waar ik het eerder over had. De grootste bestanden die ik in mijn werk moet delen (ook vanuit extern) zijn zo'n 30-40 GB, maar meestal is het onder de 1GB. Daarmee is het prima te down- en uploaden van een extern beschikbare webportaal. Die 30-40 GB doen we overigens over een ftp-server, maar dat duurt dan ook wel een tijdje (verschillende uren vaak) voordat het geupload en gedownload is uiteindelijk.

Er is dan gelukkig altijd wel iets anders te doen ;)

Overigens is dat misschien wel interessant hoe zo'n NAS in te regelen is voor externe file-sharing achtige zaken (zeg maar als vervanging van zo'n ftp-server in bovenstaande voorbeeld).

Bedankt voor de inzichten in ieder geval!

De fabrikanten bieden mooie dropbox-achtige features. In een volgende review zal ik dat meenemen. De volgende review van een QNAP-product is een andersoortige nas en niet echt bedoeld voor dat soort taken. Hij kan het natuurlijk wel, maar daarvoor zou je hem niet in de eerste plaats aanschaffen. Volgend jaar komen nog wat reviews, ook met producten die zich daarvoor meer lenen.

Een indrukwekkend apparaat, maar wel met een flinke prijs. Maar voor de specifieke doelgroep zal dit niet zo'n probleem zijn.

Bedankt voor de review! Volgens mij zit er wel een foutje op pagina 3:
de Intel Core i5-12400. Dat is een chip uit de Alder Lake-familie die voor desktops bedoeld is. Deze processor beschikt over zes P- en zes E-cores
De 12400 heeft 6 cores met HT, geen P en E cores.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh