[RETRO] HYUNDAI Super 16-TE 8088XT/10MHz

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024

HYUNDAI Super 16-TE 8088XT

Processor: 8088 XT 10MHz
Moederbord: Hyundai Super 16-TE <<Klik hier voor info>>
RAM: 640KB
Videokaart: ATI Hercules / CGA?
Harde Schijf: 33MB? MFM?
Floppy Drive 1: 360KB?
Floppy Drive 2: 1.44MB?
Behuizing: Hyundai

Besturingssysteem: MSDOS 3.30

Deze PC heb ik gisteren opgehaald. Hij werd voor een nette prijs aangeboden. De kennis van deze systemen is voor mij ook niet zo heel breed. Ik was toen zelf nog te jong om me daar in te verdiepen. Ik kon een PC opstarten, game spelen en een diskette kopiëren etc. Slopen lukte ook wel, want wie heeft nou nooit die 220-110 schakelaar omgezet? :ROFLMAO: Achteraf, wie bedenkt het ook die switch aan te brengen in een gebied waar 220V de standaard is? Maar daar heb ik wel van geleerd.8-)

Ik heb nog zoiets staan, maar misschien is dat ook wel een 8086. Daarover open ik binnenkort wel een ander topic.
Deze PC is zoals het lijkt op tijd gered van de "lekkende Varta" Wel iets van rommel aan een nabij gelegen chipje, dus die moet ik even reinigen met alcohol. PC gaat verder wel aan, en boot naar MSDOS vanaf de aanwezige (MFM?) HDD, zo zei de verkoper. Hij had daarvoor een VGA kaart er tijdelijk ingestoken. Fotos daarvan heb ik gezien. Een XT toetsenbord heb ik zelf nog liggen, van de andere PC.

Belangrijk voor mij is nu als eerste om ook weer een VGA kaart erin te steken, en te kijken of het toetsenbord ook werkt, zodat ik e.e.a kan testen, zoals de floppy drives.

Dingen die ik graag uiteindelijk zou willen, met dit systeem, en/of de andere die ik heb staan:
  • Monochrome en/of CGA monitor fixen​
  • Mogelijk ISA-->IDE + IDE-->CF/SD? (Liefst CF, want heb nog 16/32/128MB kaartjes liggen) Maar laat deze misschien ook origineel, en gebruik de andere daarvoor, want die heeft geen HDD​
  • Nog een extra XT toetsenbord​
  • Behuizing poedercoaten/spuiten met originele kleur?​
  • Front en Floppy's retrobriten​
  • Logo in voorkant vervangen voor origineel "Hyundai"​

Later volgen ook de exacte specificaties van het systeem. Hier eerst nog wat fotos:

IMG20240930173854.jpg
1727736761099.png

1727736839830.png
1727736853175.png

1727736861507.png
1727736873326.png

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Grappig, die zijn nog als Headstart van de V&D / Dixons verkocht. Dat werd toen gemanaged door ene Maurice de Hond;-)

Gisteren heb ik hem via de MCE2HDMI converter aan de TV gehangen.
Hij mekkerde wat over een COM poort, alleen werkt de muis zelf (nog) niet Hier moet ik nog even mee bezig
Zelfde geldt voor de floppy's. Deze moet ik nog even testen op werking ervan, en eventueel uitwisselen met drives waarvan ik weet dat ze werken

Verder werkt de HDD naar behoren. Er staat een soort hoofdmenu op, die ik even moet uitzoeken. Ik wil wat programma's uit dit menu verwijderen, en wat games toevoegen misschien.
Om de programma's over en weer te kopiëren, ben ik eerst de 486 aan het fixen

Dan download ik de DOS-Images op USB
De USB stick gaan in een P3/4, en die beschrijft de 3.5" floppy. Gewoon een goede interne drive, niet zo'n poep usb floppy drive ( En nee, ik wil ook geen 5.25" in een P3/4!!!)
De floppy gaat naar de 486, die een 5.25 drive heeft.

En zo hou je alles een beetje origineel, en ga je dus op die manier terug werken 8-)

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh