[RETRO] Pentium III - 1000MHz (Coppermine)

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
Cyberpower Cyber 21 Pentium 3 1GHz

Behuizing: Cyberpower Cyber21
Moederbord: Aopen AX34
CPU: Intel Pentium III 1000MHz (Coppermine)
RAM: 512MB (2x256MB) 3-3-3-6
HDD: 20GB
GPU: Geforce 4 MX440 64MB
LAN: Intel 100Mbit
ODD1: Aopen DVD-1240/AMH
ODD2: Plextor Plexwriter PX-W1210A
Besturingssysteem: Windows XP SP3 (EN)

In dit systeem zat een ATI Rage 128, maar die vond ik niet bij dit systeem passen. Van de nieuwe setup zoals hij er nu bij staat, zal ik later nog een foto posten.

1.png

2.png

3.png
4.png

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Nice, ziet er uit alsof het net uit de winkel komt.
Windows XP mis ik wel, was een top besturingssysteem en ik zou eigenlijk best wel terug willen.

Nice, ziet er uit alsof het net uit de winkel komt.
Windows XP mis ik wel, was een top besturingssysteem en ik zou eigenlijk best wel terug willen.
Bij mij geldt dat voor Windows 2000, wat aanvankelijk dezelfde basis had maar dan zonder onnodige toeters en bellen. Bij de consument werd deze echter gelijk bij introductie van XP verdrongen en begon ook qua support daarna gelijk in verval te raken. Althans zo heb ik dit beleeft.

Ik had zelf ook betere ervaringen met Windows 2000. Voor gaming gebruikte ik XP, en voor videobewerking en de serieuzere zaken 2000. XP had ik nog vaker vastlopers mee.

Bij mij geldt dat voor Windows 2000, wat aanvankelijk dezelfde basis had maar dan zonder onnodige toeters en bellen. Bij de consument werd deze echter gelijk bij introductie van XP verdrongen en begon ook qua support daarna gelijk in verval te raken. Althans zo heb ik dit beleeft.
Ik moet schuld bekennen en toegeven dat die toeters en bellen mij destijds best wel aanspraken, daarmee ben ik er waarschijnlijk mede verantwoordelijk voor dat de toeters en bellen ontwikkeling inmiddels behoorlijk uit de hand is gelopen.
Het mooie van XP was naar mijn ervaring dat je het vrijwel straffeloos kon tweaken zonder dat je te maken kreeg met foutmeldingen of instabiliteit, je kon er desgewenst dus praktisch weer een Windows 2000 van maken.
Nu Microsoft het tweaken steeds lastiger maakt (zeker met W11) en alle aanpassingen en toevoegingen verplichte kost zijn komt het verlangen naar een basic besturingssysteem weer wat vaker boven borrelen.
Het dichtst in de buurt komt wat mij betreft Windows 10 Enterprise 2019, dat komt zelfs zo basic dat je er zelf voor moet zorgen dat je een browser .exe bij de hand hebt anders kom je er het net niet eens mee op.

Kan me nog herinneren dat ik zo ontzettend gefascineerd was door deze chip toen ik hem mocht reviewen.
Door de doorbraak van 1GHz?
Ik heb nl nog een leukere P-III, en wel de Pentium III - 1400 Tualatin. Qua snelheid echt een beest.

Dit was toch Coppermine? Ik was trouwens een van de eerste die een Katmai had.

Je had de Katmai, later de Coppermine. Als laatste kwam de Tualatin, die van 1GHz tot 1.4GHz liep

Deze Tualatins presteerden beter dan de eerste Pentium 4 processoren. Ook zijn er van de Tualatins nog Celeron varianten uitgekomen.

Nog een artikel van HWi:

En Tweakers:

Dit topic mag op slot. Deze PC gaat weg. 🙂

HallometRobin zei:
Teveel systemen?

Ja, heb momenteel 3 Pentium 3's
Heb genoeg aan de 2 anderen.

Er gaat ook nog een Pentium 4 weg

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh