Review prijsvraag “Maximale airflow” van Deepcool.

Sparky007

Kenner
Lid geworden
mrt 26, 2024
Review prijsvraag “Maximale airflow” van Deepcool.

Even vooraf:

De onderdelen voor deze review zijn gedoneerd door Deepcool via en actie van technology Insider met als voorwaarde dat er een review van geschreven werd. De inhoud van de review is geheel aan mij zolang hij minstens 750 woorden en 6 foto’s bevat….het zijn er een paar meer geworden. Ik heb zelf nog geen ervaring met Deepcool dus we gaan kijken waar het schip strandt.

TLDR? Geen probleem, je kan onderaan de samenvatting vinden.

Voor deze review zijn de volgende onderdelen ter beschikking gesteld door Deepcool:
-De CK560 mid-tower
-De Assassin 4S koeler
-De PN850N voeding
Foto1.JPG

Mijn huidig systeem is een 3700x met een 6700xt in een Sharkoon CA700 en een Sharkoon Silentstorm 750W. Ik was bezig met de bedrading aan te passen dus de achterkant is een oude foto.
foto2c.JPG

We beginnen met de Deepcool CK560:

Belangrijkste specificaties:
-Moederbord mini ITX t/m E-ATX.
-Maximale hoogte koeler is 175mm.
-Maximale lengte videokaart is 380mm.
-2x ssd achterop moederbordtray en 2x ssd/HDD in verwijderbare kooi.
-ruimte achter het moederbordtray is 19mm.
-3x 120mm ARGB fans en ledcontroller geschikt voor aansturing via moederbord.
-1x 140mm fan.
-Ingebouwde steun voor je videokaart (geniaal ding)
Foto3.jpg
Foto4.JPG
FOTO5.JPG

De verpakking is niets bijzonders dus die laat ik achterwege. De Deepcool CK560 wordt geleverd met aan standaardpakket boutjes, moertjes, trekbandjes t.b.v. je kabelmanagement en een LED kabeltje voor wanneer je de verlichting via je moederbord wilt aansturen i.p.v. de meegeleverde Ledcontroller. Het enige wat ik jammer vond is dat de ledknop niet als resetknop gebruikt kan worden wat met een splitter of verloopkabeltje wel mogelijk zou zijn.

De eerste indruk is zeer positief, met name het gebruikersgemak valt mij op. De kwaliteit is prima, de verf is aardig krasvast en alles voelt stevig aan. Alleen het sierpaneel aan de voorkant geeft mee maar is gewoon vormvast. De voorkant zit met een magneet vast en het stoffilter aan de voorkant haal je met 1 handeling los en zet je blindelings weer vast. Het stoffilter aan de bovenkant is een magneetplaat en de het filter voor de voeding een standaard schuifplaat. Alle filters zijn zeer makkelijk te reinigen. Het frontpaneel is makkelijk los te halen en terug te plaatsen zonder dat je op de bedrading hoeft te letten. Hierdoor word je fans schoonmaken ook een fluitje van een cent.

foto6.JPG
foto7.JPG
foto8.jpg
FOTO9.jpg

De zijpanelen zijn voorzien van verliesvrije thumbscrews en het glazen zijpaneel heeft 2 geleiders zodat je hem eerst in de behuizing haakt voordat je hem vastzet. Aan de achterkant heb je 19mm ruimte voor kabelmanagement, de verwijderbare HHD-kooi en volledig zwarte bedrading.

foto10.jpg
DSC00311.JPG
foto11.jpg
foto12.JPG

De Deepcool Assassin 4S

Dit ding is echt een plaatje en als je de foto ziet zal het je vergeven zijn als je denkt dat het een mooi compact afgewerkt koelertje is. Nope, deze koeler is 1380 gram, 164mm hoog, 140mm fan en maar liefst 7 heatpipes. Om je een idee te geven heb ik hem even naast de Thermalright Silver Arrow SB-E gezet wat naar mijn weten de grootste koeler is die Thermalright ooit gemaakt heeft.Echt alles is mooi afgewerkt aan deze koeler en ook hier valt mij het gebruikersgemak weer op. De bovenkant zit met een magneet vast en de fan met een simpele houder. Qua towerkoelers is dit de makkelijkste koeler die ik ooit gemonteerd heb maar daarover later meer.

Knipsel 1.JPG
foto15.jpg
foto14.jpg
foto13.jpg

De Deepcool PN850M

Dan blijft er over de PN850M voeding. Dit was begin dit jaar net niet de eerste native ATX3.1 modulaire voeding en nog steeds 1 van de goedkoopste 80+ gold voeding in zijn klasse. Hij heeft Japanse condensatoren en een FDB fan en word geleverd met een setje boutjes, trekbandjes en een C13 3G 0.75mm voeding snoer van 1,5 meter. 0,75mm2 is naar mijn smaak iets dun voor een C13 maar voor pc gebruik voldoende. De voornaamste reden om een ATX3.1 voeding te kopen is de nieuwe 12V 2x6 connector die de beruchte 12Vhrpwr vervangt. Met kortere sense-pinnen en een andere manier voor vrijgeven van hoge stromen moet dit gesmolten aansluitingen voorkomen.

foto16.jpg
foto15a.jpg
foto17.jpg

De bekabeling is voorzien van losse sleves die tot in de connectoren zit en per kabel gebundeld zijn. De connectoren zijn voorzien van opdruk. Ik heb geen idee hoe ze het voor elkaar hebben gekregen maar de PCI-E en de CPU kabels hebben dezelfde aansluiting aan de PSU zijde wat de installatie weer net wat makkelijker maakt.

Meegeleverde kabels:
TypeAantalDwarsdoorsnedelengte
Moederbord 20+4 pins118AWG550mm
CPU 4+4 pins218AWG700mm
PCI-E 6+2 pins218AWG550mm
PCI-E 2x6 pins116AWG600mm
Sata 4x + Molex 1x218AWG450+ 4x120mm
Voeding euro/C13 (haaks/recht)10,75mm1,5m

18AWG staat ongeveer gelijk aan 0,75mm2
16AWG staat ongeveer gelijk aan 1,5mm2

De doorsnedes zijn vrij standaard en de lengte wat korter dan bij andere voedingen maar zoals je verderop kan zien meer dan genoeg voor een midtower.

De installatie:

We beginnen met de koeler. Ik noem dingen niet graag idiotproof maar deze komt aardig in de buurt. Ik heb hem even buiten de behuizing gemonteerd t.b.v. foto’s maar in je kast monteren is geen probleem. Ondanks zijn forse formaat komt hij niet boven je ram modules.
foto18.jpg
foto19.jpg
foto21.jpg
Foto20.jpg

De meegeleverde koelpasta is ruim voldoende voor 2x installatie en de koeler plaatsen is 2 schroeven aandraaien. Hiervoor is een tool meegeleverd maar een PH2 met een lange steel >15cm of dun handvat <22mm werkt ook.
Je schuift de fan erin, klep erop, 2 connectoren en klaar. Het enige wat mij opviel is dat je wel erg veel druk op je CPU kan zetten als je de toren vastzet en blijft doordraaien. Bij AMD zal het wel meevallen maar bij Intel zou ik daarmee oppassen.
Foto22.jpg

Tijd om de boel in te bouwen. Deepcool heeft vanuit de fabriek de afstandbusjes al en de steun voor de videokaart op ATX formaat voor gemonteerd. De ssd klem je met pinnen achterop de moederbordtray of 1 van de 2 lades van de HDD-kooi. HDD’s zitten geklemd in de lades met de optie om ze vast te schroeven.
FOTO23.jpg
FOTO24.jpg
Knipsel2.JPG

De bedrading aanbrengen ging prima, dankzij de ruimte achter het moederbord en de goedgeplaatste doorvoeringen. Zowel van de behuizing als de voeding was lang zat. Beide drive's en de connector de ledriver konden op dezelfde kabel, zelfs de HD audio hoefde niet schuin over te steken. Zonder al te veel aandacht kan het gesorteerd en gebundeld aangesloten worden.
Foto25.jpg

De steun voor de voorde videokaart werkte uitstekend, een stuk beter zelfs dan die je op uitbreekpoorten zet. Als ik de foto van voor en na de revamp naast elkaar zet is het moeilijk te geloven dat het om hetzelfde systeem gaat.

Knipsel3.JPG

TLDR:
De CK560
is wat mij betreft een uitstekende midtower voor een schappelijke prijs. Deepcool heeft een goed doordachte en gebruiksvriendelijke midtower op de markt gezet voor zowel beginners als gebruikers die regelmatig upgraden. Het was een verademing ten opzichte van de budget midtowers die ik in het verleden vaak samenstelde. Deepcool heeft overigens een serie op basis van dit frame, de CK en bijna identiek de CH serie. De pluspuntjes is een waslijst dus ik hou het op de belangrijkste.

Pluspunten:
-Zeer gebruiksvriendelijk voor zowel installatie als schoonmaak en modificatie.
-4 fans en controller
-Ingebouwde videokaartsteun
-Veel ruimte voor (water)koeling

Verbeterpuntjes:
-Ledknop zou ook geschikt kunnen zijn als resetknop met een kleine aanpassing.
-De afdekking van de PSU kan nog een doorvoer gebruiken aan de voorkant t.b.v. de PCI-E kabels.

De PN850M blinkt nergens uit maar stelt ook nergens teleur. Hij was 1 van de eerste 3.1 voedingen in zijn klasse voor een relatief schappelijke prijs en nog steeds 1 van de goedkoopste. Dat gezegd te hebben is de concurrentie tegenwoordig moordend. Met wat zoeken heb je voor iets meer al een vergelijkbare semi passieve voeding voor een paar tientjes meer beginnen de 80+ platinum voedingen. Of je die meerprijs daarvoor neer wilt leggen is ieder voor zich natuurlijk.

De Assassin 4S is een erg mooie koeler die ondanks zijn formaat niet boven je ram modules uitsteekt. Hij komt ook goed uit de test van professionele reviewers zowel qua koeling als geluid. Daarnaast is hij net zoals de CK650 zeer gebruiksvriendelijk en met wat inregelen geschikt voor een stil systeem. Met een hoogte van 164mm zou hij net te hoog kunnen zijn voor sommige oudere midtowers maar voor de meeste huidige populaire kasten zou dit geen probleem moeten zijn. Al met al een prima keuze als je een flinke koeler wilt die niet te veel opvalt.

20241113_211129.jpg
20241113_211133.jpg
20241113_211300.jpg

Meer weten?
DeepCool CK560
DeepCool PN850M
DeepCool Assassin 4S

Tot slot mijn dank aan Deepcool en Technology Insider, ik heb me heerlijk vermaakt met de ombouw en weet zeker dat ik een paar mensen erg blij ga maken met de onderdelen.

Bijlagen

• foto11.jpg
    foto11.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 32
  • DSC00311.JPG
    DSC00311.JPG
    2.5 MB · Weergaven: 35
  • foto13.jpg
    foto13.jpg
    275.4 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Gefeliciteerd met de prijs, het is een puike review geworden, lekker uitgebreid en veel foto's.....top!

Nice ! Ik ben zelf momenteel driftig aan het schrijven over een andere set van Deepcool. Ik heb jouw review dan ook bewust nog niet té aandachtig gelezen zodat we hopelijk niet een onbewust erg identiek verhaal krijgen.

Nice ! Ik ben zelf momenteel driftig aan het schrijven over een andere set van Deepcool. Ik heb jouw review dan ook bewust nog niet té aandachtig gelezen zodat we hopelijk niet een onbewust erg identiek verhaal krijgen.
“Good artists copy. Great artists steal."- Picasso
Ik heb er totaal geen probleem mee als je deze review als inspiratie of voorbeeld gebruikt.

Mooie review. Hoe presteren de fans voorin?

Proficiat aan de mede-winnaa ;)
Ziet er prima uit!
Tnx! Die van jou mag er ook zijn (y)
Post automatically merged:

Mooie review. Hoe presteren de fans voorin?
Prima, zolang ik niet game of meerdere programma's zoals netflix of autocad heb openstaan draaid de Assasin passief. Alleen vallen ze uit als ik ze onder de 20% aanstuur maar dat kan ook aan de aansturing van mijn moederbord liggen (geen idee of MSI smartmode PWM of voltage regeling is) Komen wel op gang als ze aangestuurd worden. Normaal zitten ze rond de 40% ~470RPM en dan maakt de fan van de voeding het meeste geluid. Als je ze in het zicht wilt gebruiken zou ik wel de stickers eraf halen anders lijkt het net alsof de rotor trilt.

Laatst bewerkt:
Heel degelijke review. Echt goed geschreven en duidelijk met kennis van zaken. Was voor mij ook zeer informatief

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh