Samsung Galaxy Tab A9+ 128 GB - is goedkoop duurkoop?

Cleef

Beginner
Lid geworden
nov 16, 2024
Het is lang geleden dat ik een gebruikersreview heb geschreven, maar omdat er hier op TI nog niet veel van zijn en omdat ik even een verdere rustige ochtend heb leek het met leuk om nog eens iets te schrijven.

Overigens is het leidend voorwerp van deze gebruikers-review de Galaxy tab A9+ die voor de actievere volgers van TI niet onbekend kan zijn want hier is al eens een mooie review over verschenen.

PXL_20241204_144609637.jpg

De voorkant van de Samsung Tab A9+
PXL_20241204_144658226.jpg

PXL_20241204_144712082.jpg

De achterkant van de Samsung Tab A9+

Dus voor alle ins en outs op het gebied van benchmarks, accuduur en dergelijke raad ik je aan om de eerdere review van TI te lezen. Deze opnieuw doen zie ik weinig net voor, ik wil me vooral richten op het gebruikers perspectief van deze tablet. Dus hoe gebruik ik de tablet, wat merk ik en wat merk ik niet.

Met als ultieme doel de vraag in de titel van deze gebruikersreview te kunnen beantwoorden: Is goedkoop duurkoop?

De aanschaf

Deze tablet heb ik gekocht voor 184 euro en ik heb de variant van 128GB met 8 GB geheugen. Hij was er ten tijde van Black Friday nog goedkoper geweest, maar goed zo lang heb ik niet gewacht. De reden dat ik hem gekocht heb is omdat we nog geen tablet in huis hadden en mijn dochter nu vanaf groep 6 oefeningen thuis kon gaan maken. We wilden niet dat ze te ver achter gaat lopen en/of dat ze kan oefenen als ze dat wilde. We hebben wel een desktop PC in huis, maar die is op de TV aangesloten, dus dat maakt het lastig om te oefenen.

Ik wilde een goede combinatie zoeken van betaalbaarheid en mogelijkheden. Daarbij vond ik de duur van beveiliginsupdates ook belangrijk.

Zodoende viel mijn oog, mede door de review van TI, op de Samsung Galaxy Tab A9+. Een groter scherm waarop alles goed te zien is, beveiligingsupdates tenminste tot October 2027 (dus minstens 3 jaar nog). En daarnaast een redelijke snelheid van werken.

Zo gezegd zo gedaan en met extra korting op de Samsung website was 184 op dat moment de beste deal.

De ervaring

De tablet is nu zo'n maand in ons bezit. Mijn dochter heeft er uiteindelijk nog maar weinig gebruik van gemaakt/hoeven maken, maar de keren dat ze het moest doen werkte het prima. Ik heb een apart kind account gemaakt op de tablet waar verschillende zaken in afgeschermd zijn en daarmee kan ze prima uit de voeten. Ze gebruiken op school ook regelmatig iPads en blijkbaar is de switch naar Android niet groot om dat als probleem te ervaren.

Naast de tablet heb ik bij de Action een generieke cover en los android inklapbaar toetsenbordje gekocht. Voor het geval ze iets moet oefenen met typen. De websites die ze vanuit de basisschool heeft meegekregen met oefenspelletjes werken vloeiend en de tablet is hier zeker krachtig genoeg voor.

PXL_20241204_144624177.jpg

De tablet in de case van de Action

Naast de oorspronkelijke reden van aanschaf ben ik zelf de tablet ook af en toe gaan gebruiken. Onder andere om foto's van de booking.com app groter en beter dan op een mobiele telefoon te bekijken, om de digitale donald duck te lezen en nu ook om deze gebruikersreview te typen op het eerder genoemde toetsenbord. Daarnaast kwam deze goed van pas als portable "TV" voor het sinterklaasjournaal (via de NPO app) toen we afgelopen vrijdag in een hotel overnachtten.

Om nog even specifiek op het typen van deze review terug te komen: de tablet geeft de tekst helder weer, er is geen lag met het typen met het (goedkope) externe toetsenbord, dus dit werkt prettig en fijn. De tablet staat hierbij op mijn schoot terwijl ik op de bank zit/hang. Door het lage gewicht is dit geen enkel probleem en kan dus ook prima gebruikt worden voor het tikken van (langere) verslagen.

Al deze taken voert de Samsung Galaxy Tab A9+ uitstekend uit. Het enigste waar ik me aan irriteer is een ogenschijnlijke " lag" bij het openen van de app-drawer/het swipen tussen hoofdschermen en het openen van app-folders. Ik weet niet helemaal zeker of dit in de animatie van deze zaken zit of dat dit te maken heeft met de snelheid van de tablet. Ik heb ook een paar launchers geprobeerd, maar daarmee lijkt het issue niet (helemaal) weg. Ik gebruik nu de lynx launcher en daarmee lijkt het wel wat beter, maar of het helemaal minder is, dat weet ik niet.

Goed om te weten dat ik Samung en hun launcher niet gewend ben. Ik gebruik zelf een Pixel 7a van Google en mijn vrouw heeft een iPhone.

Overigens nog wel een kritisch punt is de accuduur. De tablet heb ik niet aangeschaft voor onderweg zonder mogelijkheid om op te laden. Dat is maar goed ook, want na een paar uurtjes is die ook wel leeg, zonder dat je er per se heel veel mee doet.

Nog een klein stukje over het uiterlijk van de tablet, deze vind ik zelf mooi, we hebben de blauwe variant, waarbij de achterkant geborsteld aluminium lijkt of is. Hij is daarnaast heel dun als je hem zonder hoes gebruikt. Zie ook de foto hieronder waarbij ik hem vergelijk met de tablet cover van de action. Hij past ook goed in deze cover.

PXL_20241204_144730848.jpg

de A9+ qua dikte vergeleken met een kant de action cover ...
PXL_20241204_144547340.jpg

.. en de tablet volledig in deze cover

Conclusie

Terugkomend op de vraag is goedkoop duurkoop: mijn antwoord is op dit moment nee, maar wel voor mijn gebruikersdoel.

De tablet doet precies wat ik wil en alle apps/websites waarvoor ik hem aangeschaft heb lijken vloeiend te werken. Er zijn kritische kanttekeningen te plaatsen, waarbij voor mij vooral de ogenschijnlijke lag in de hoofdschermen wat irritant is. Maar zolang dit binnen de perken blijft is het vooral gewenning.

Het lijkt ook geen verdere negatieve impact te hebben op de snelheid waarmee (web-)apps werken, dus voor mij is dit dikke prima. Daarnaast zou de accuduur negatief kunnen zijn, mocht je veel en langer weg zijn van een stopcontact, voor ons geldt dit niet als nadeel omdat het doel van deze tablet niet reizen is zonder stopcontact in de buurt.

Daarnaast vind ik het uiterlijk van de tablet persoonlijk mooi, maar dat moet verder iedereen voor zichzelf beslissen.

Mocht je voor een vergelijkbaar gebruikersdoel een tablet zoeken, dan kan ik deze in ieder geval zeker aanraden.

Heb je nog vragen/opmerkingen naar aanleiding van mijn gebruikersreview, vraag gerust!

Laatst bewerkt:
Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van je tablet
Ik zal binnenkort eens wat foto's proberen toe te voegen aan de review, goede suggestie. Dan kan je ook zien dat de tablet cover van de Action niet helemaal goed past (in verband met de camera aan de achterkant :unsure:)

Ik ben ook wel benieuwd naar dat opklapbare toetsenbordje. Ik kom eerlijk gezegd niet zo vaak bij de Action.

Ik ben ook wel benieuwd naar dat opklapbare toetsenbordje. Ik kom eerlijk gezegd niet zo vaak bij de Action.

Ook die zal ik erbij zetten, of een aparte review... Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen ivm wat prive dingen (kapotte auto/sinterklaas met de kids etc) ik denk dat het van het weekend wel lukt.

Overigens misschien een leuk idee om eens wat van dat action spul (officieel) te reviewen. Er is bijna niets over te vinden online en ik kan me voorstellen dat de doelgroep er wel is. Ze hebben ook veel gaming dingen (heb ook een controller van ze bijvoorbeeld).

Om eerlijk te zijn: ik kom op dit moment om in de reviewaanvragen. Hoewel ik het een leuk idee vind, komt het reviewen van Action-spul niet bovenaan mijn todo;-)

In datzelfde kader viel me op dat de Hema ook het een en ander onder een eigen label verkoopt. Dat is misschien ook een keertje leuk

Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van je tablet
Ik heb de review aangepast en wat tekst + foto's toegevoegd. Was even wat spelen met de opmaak.
Ik ga hier denk ik een aparte review over schrijven, dat lijkt me handiger/leuker. To be continued..

Om eerlijk te zijn: ik kom op dit moment om in de reviewaanvragen. Hoewel ik het een leuk idee vind, komt het reviewen van Action-spul niet bovenaan mijn todo;-)
Haha snap ik helemaal en des te beter toch. Maar het zou misschien een leuke manier zijn om nieuwe mensen naar de site te krijgen, maar misschien ook wel niet.

In datzelfde kader viel me op dat de Hema ook het een en ander onder een eigen label verkoopt. Dat is misschien ook een keertje leuk
Ja of pak een aantal van dat soort ketens/producten en gooi ze in de vergelijking. Het nadeel daarvan kan wel zijn dat je uiteindelijk hetzelfde product met een andere sticker aan het reviewen zou zijn ;)

Overigens gaan de berichten nu wel erg offtopic van de oorspronkelijke review :d

Prima gebruikerservaring zo van een prijs/kwaliteit inderdaad nette tablet, voor veel mensen ook relevanter dan benchmarkresultaten denk ik.

Voor die prijs is het gewoon een erg nette deal. Tablet doet wat het moet doen en er zit voldoende storage op. Onze kinderen hebben oudere iPads met 64GB geheugen en ze werken prima, maar storage is echt wel een heikel punt. 128GB is alvast voldoende om even vooruit te kunnen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh