Tweedehands Seagate harde schijven als nieuw verkocht in Duitsland en Nederland

Lid geworden
mrt 6, 2017
Verschillende retailers in Duitsland hebben tweedehands of gebruikte harde schijven verkocht als nieuw. Dit speelt schijnbaar al sinds eind januari, maar nu lijken nog meer modellen die blijkbaar gebruikt zijn in de handen van klanten te zijn gekomen die dachten een nieuwe schijf te hebben gekocht. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Ik had een Seagate EXOS X16 16TB gekocht voor €256. Je gaat er vanuit dat het om een nieuwe schijf gaat. Het bleek dat mijn EXOS al 24.676 uren erop had zitten en de schijf kwam uit 2021. Ik heb het retour gestuurd, en ik heb inmiddels een nieuwe harde schijf de Toshiba MG10 22TB 3.5" SATA III MG10AFA22TE voor €419 hopelijk is deze wel nieuw

Laatst bewerkt:
Ik had een Seagate EXOS X16 16TB gekocht voor €256. Je gaat er vanuit dat het om een nieuwe schijf gaat. Het bleek dat mijn EXOS al 24.676 uren erop had zitten en de schijf kwam uit 2021. Ik heb het retour gestuurd, en ik heb inmiddels een nieuwe harde schijf de Toshiba MG10 22TB 3.5" SATA III MG10AFA22TE voor €419 hopelijk is deze wel nieuw
Ik vind te bizar voor woorden dat gebeurt. Viel me wel is eerder op dat sommige Seagate schijven soms veel goedkoper zijn dan concurrentie, maar dit sort bedrijfspraktijken gebeuren is niet normaal. Dat een schijf refurbished, of tweedehands, prima, zet het er dan bij. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof echt wel dat leveranciers / retailers en Seagate hun best doen. En ze willen natuurlijk hun producten voor een concurrerende, maar ook scherpe prijs op de markt zetten. Maar misschien moeten toch iets beter hufter proof manier vinden om dit te tegen te gaan. Al heb ik idee dat ze dus elke achter de feiten aan lopen.

Waar had jij die schijf vandaan met ruim 24.000 uren?

Die heeft gewoon al 1000 dagen continue gedraaid. Oplichters!

Waar had jij die schijf vandaan met ruim 24.000 uren?
Ik weet niet precies of van der Berg dit zo heeft gedaan, maar je kan er vrij makkelijk achter komen via het smartctl commando in Linux:

Code:
# smartctl -a /dev/sdh | grep -i "power_on"
  9 Power_On_Hours          0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       1411
# smartctl -a /dev/sdh -l farm | grep -i "power on hours"
Power on Hours: 23868

Hier vind je ook nog wat meer uitleg: https://www.heise.de/en/news/Hard-d...methods-for-other-manufacturers-10278484.html En wat zo gelezen heb bij de buren, komen de schijven gewoon bij Megekko of mymediacenter vandaan, dus dat zijn vrij grote retailers

Ik weet niet precies of van der Berg dit zo heeft gedaan, maar je kan er vrij makkelijk achter komen via het smartctl commando in Linux:
Ik bedoelde, waar hij die schijf gekocht heeft.

Smart waarden kan ik volgens mij via KDE partitie beheerder opvragen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh