Volkswagen wil overstappen op abonnementsmodel voor hun auto's

Lid geworden
mrt 6, 2017
Dat het niet zo goed gaat met de Duitse auto-industrie, zal voor niemand nieuws zijn. Vooral Volkswagen heeft het zwaar. Hoewel het bedrijf inmiddels de focus volledig op elektrische auto's heeft gericht, loopt het niet soepel. Nieuwe modellen worden uitgesteld, en er zijn nog steeds problemen met de software. Modellen zoals de ID. Golf zullen nog wel even op zich laten wachten voordat ze op de markt komen. Om het tij te keren, wil het bedrijf zijn businessmodel volledig omgooien. ... verder lezen

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Tsja, zowel Lynk&Co als Volvo (beide onderdeel van Geely) bieden het ook al langer aan. Het is een model dat groot geworden is door software abonnementen (volgens mij groot geworden met dank aan Oracle), vrij succesvol ook om een vaste inkomstenstroom te genereren. Dus het komt niet geheel uit de lucht vallen, en ik snap de zet vanuit dat oogpunt wel.

Of ik hier heel erg gelukkig van wordt als consument weet ik nog zo net niet. Bezit is relatief (zakelijke lease rijders zijn ook geen eigenaar van de auto), je hebt een vast maandbedrag en geen gedoe meer met reparaties, maar komt wel tegen een meerprijs in euro's en privacy. Hopelijk blijft er vooral keuze...

Je ziet het inderdaad meer en meer, en niet alleen bij auto's.

Wat mij betreft, kansloos. Ik mijd, als het even kan, al die abonnementsvormen waarbij ik het ook gewoon kan bezitten. Dat heeft alles te maken met vertrouwen.

Ik vertrouw google niet (en terecht), facebook niet (heel erg terecht), X niet (hoeft geen toelichting toch?), en al die bedrijven die veel te groot zijn om het belang van mij voorop te stellen.

Ik houd het wel bij goedkope tweedehands verbrandertjes. Een auto hoeft mij alleen maar comfortabel van A naar B te brengen en moet voldoende ruim zijn. Ik vind de snufjes op moderne EV's prachtig, maar ik ben niet bereid dat soort bedragen ervoor te betalen. Nog los van de reeds genoemde privacyschending.
Onze twaalf jaar oude VW Golf Combi rijdt comfortabel, betrouwbaar en goedkoop (op Belgische E10 a 1,50 per liter) en kost ons ongeveer slechts 600 euro aan onderhoud per jaar (inclusief banden, olie e.d.) omdat ik dat bij een "mannetje" laat doen. De verzekering is goedkoop wegens een hoge no-claim en omdat de auto niet meer all-risk verzekerd hoeft te worden. Al met al zitten we rond de 250 euro aan totale operationele kosten per maand inclusief brandstof en pechhulp, dus 3.000 euro per jaar. Een bekende least sinds kort een MG ZS voor 60 maanden, 10k km per jaar. Dat kost dus 624 euro per maand, zonder kosten voor de stroom. Op vijf jaar tijd is dat 37.440 euro, plus ongeveer 6.000 euro aan energiekosten, dus meer dan 43 mille. Wij hebben aan onze auto dan slechts 15.000 uitgegeven. Plus dat onze auto dan nog een restwaarde heeft die je zelf krijgt, dus kun je er eventueel nog van aftrekken.

Ik weet het zelf niet. Heb nog geen auto.. Zou zeggen ook gewoon een benzine auto.. Maar stilletjes veranderd de markt ook.. Misschien dan een Hybrid?

Ik diesel lekker door de komende jaren. Ik heb niets met elektrisch of zaken via een abonnement. Door niet te kopen heb je de grootste en meest zwaarwegende stem.

Het is niet te hopen dat het gebeurt, maar als er iets mis gaat met deze auto's zoals bijvoorbeeld een ongeluk draagt VW daar dan ook verantwoordelijkheid voor?
Als het antwoord nee is blijft het een verkoop met wat extra stappen.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh