Advertentie
Nvidia heeft, een paar dagen voor de start van de Game Developers Conference (GDC), een aantal spannende nieuwtjes gedeeld. In samenwerking met Microsoft introduceert Nvidia nieuwe technologieën voor DirectX, waardoor games er nog beter uitzien. Daarnaast brengt Nvidia RTX Remix officieel uit, en wordt tijdens GDC een demo van Half-Life 2 RTX gelanceerd.
AI-shading in DirectX en verbeterde graphics
In samenwerking met Microsoft introduceert Nvidia neural shading support in een previewversie van DirectX, die in april wordt uitgebracht. Ontwikkelaars krijgen hiermee toegang tot de AI Tensor Cores in Nvidia GeForce RTX-GPU’s, wat zorgt voor snellere framerates, betere beeldkwaliteit en efficiënter gebruik van systeembronnen.
“Microsoft voegt coöperatieve vectorondersteuning toe aan DirectX en HLSL, beginnend met een preview in april,” zei Shawn Hargreaves, Direct3D Development Manager bij Microsoft. “Dit zal de toekomst van grafische programmering vooruit helpen door neurale rendering in de hele game-industrie mogelijk te maken. Door de Tensor Cores op NVIDIA RTX volledig te benutten, kunnen ontwikkelaars de kracht van RTX Neural Shaders gebruiken voor rijkere, meeslepende ervaringen op Windows.”
Daarnaast breidt Nvidia’s RTX-kit verder uit met ondersteuning voor Unreal Engine 5, RTX Mega Geometry en RTX Hair. RTX Mega Geometry maakt het mogelijk om complexere 3D-modellen te bouwen met veel meer polygonen. RTX Hair verbetert de modellering van haar en vachten en wordt nu ook ondersteund door Unreal Engine 5.
RTX Remix en Half-Life 2 RTX
Het hoogtepunt van Nvidia’s presentatie op GDC is de officiële release van RTX Remix. De technologie werd vorig jaar in bèta uitgebracht en heeft inmiddels 30.000 modders aangetrokken die klassieke games hebben voorzien van ray tracing. Meer dan een miljoen gamers hebben al RTX-geremasterde versies gespeeld, waaronder Portal met RTX (gemaakt door Nvidia’s Lightspeed Studio) en de modder-versie Portal: Prelude RTX.
Heb je een exemplaar van Half-Life 2? Dan kun je binnenkort zelf ervaren wat RTX Remix kan doen in de omgevingen van Ravenholm en Nova Prospekt. Op 18 maart verschijnt een gratis demo van Half-Life 2 RTX op Steam.
De volledige Half-Life 2 RTX-remaster wordt ontwikkeld door een topteam van Half-Life 2-modders, verenigd onder de naam Orbifold Studios. De game is volledig geraytraced en bevat:
Geremasterde assets
- DLSS 4 voor betere prestaties
- Nvidia Reflex voor lagere latency
- RTX Neural Radiance Cache
- RTX Skin en RTX Volumetrics
DLSS 4 breekt records
Naast de aankondiging van RTX Remix liet Nvidia weten dat er inmiddels meer dan 100 games en applicaties DLSS 4 ondersteunen. DLSS 4, dat werd geïntroduceerd bij de release van de GeForce RTX 50-serie, wordt sneller door zowel ontwikkelaars als gamers omarmd dan eerdere versies. Waar DLSS 3 bijna twee jaar nodig had om deze mijlpaal te bereiken, ging het met DLSS 4 veel sneller.
Nieuwe games die DLSS 4-ondersteuning krijgen, zijn onder andere: Lost Soul Aside, Mecha BREAK, Phantom Blade Zero, Stellar Blade, Tides of Annihilation en Wild Assault.
YouTube Privacymelding
Op deze positie willen we je een YouTube-video tonen. We vinden het belangrijk om je gegevens te beschermen. Youtube wil voor het afspelen van video cookies op je computer plaatsen, waarmee je eventueel gevolgd kan worden. Wanneer je de video toch wil bekijken, kun je op de Play-knop klikken. De video wordt daarna geladen en afgespeeld.
Het TechnologyInsider-team
Youtube Video direct afspelen.