Advertentie
Volgens Taiwanese kranten zou Jensen Huang, CEO van Nvidia, een verzoek in hebben gediend bij TSMC voor het opzetten van een productielijn specifiek voor packaging van Nvidia-producten. TSMC zou uiteindelijk na stevige gesprekken tussen beide partijen hiermee niet in zee zijn gegaan.
De packaging-technologie is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, voornamelijk door de groei van AI. De productie van de semiconductors zelf is op dit moment niet een grote beperkende factor voor het produceren van genoeg AI-chips, dat is de CoWoS-packaging capaciteit. Deze capaciteit lijkt elk kwartaal flink te groeien, gezien het steeds toenemende aantal verscheepte gpu’s en systemen van Nvidia voor AI. Toch zou deze groei Nvidia niet snel genoeg zijn, dus verzocht het bedrijf een eigen packaging lijn te krijgen specifiek voor GPU’s van Nvidia.
Het verzoek zou door Jensen Huang zelf gedaan zijn bij zijn bezoek aan TSMC eerder dit jaar. Dit verzoek zou geleid hebben tot intense gesprekken tussen de twee bedrijven. Uiteindelijk hebben de bedrijven geen overeenkomst kunnen bereiken en is een dergelijke productielijn niet opgezet. TSMC gaat dus op dezelfde voet door met het vergroten van de CoWoS-capaciteit. Recent werd bekend dat het bedrijf zowel de prijzen van wafers voor verschillende productieprocedés gaat verhogen, maar ook de kosten van CoWoS-packaging is flink verhoogd. Overigens is de huidige CoWoS-packaging capaciteit nu sowieso al grotendeels door Nvidia gereserveerd, met slechts een klein deel wat aan AMD is toegewezen.
In de aankomende jaren wil TSMC meer inzetten op onder andere packaging. Het bedrijf wil transformeren van een ‘pure play chip fabrication’-foundry naar een die niet alleen chips maakt. Dit betekent dat het bedrijf meer packaging wil doen, meer tests wil uitvoeren, en zelf maskers wil maken. Dit stelt het bedrijf niet alleen in staat om meer te groeien en verdienen, maar mogelijk ook om onder antitrustonderzoek uit te komen. In de foundry markt heeft het bedrijf namelijk een marktaandeel van 61,2%. Als hier echter het maken van maskers en packaging aan toegevoegd wordt, is het bedrijf slechts goed voor 28% marktaandeel in deze drie industrieën samen.