Wat heb je vandaag gedaan binnen je Retro collectie?

MSDOS Retro

Kenner
Lid geworden
apr 15, 2024
Voor de fanaten die veel bezig zijn in de retro scène:

Wat voor bezigheden had je vandaag aan je retro hard- en software?

Ik heb een beetje orde geschept in mijn RAM modules. Mijn vorige bak kon ze niet allemaal meer aan. Ik heb hier en daar nog wat rondslingeren, maar dat moet uiteindelijk ook netjes gesorteerd worden....

30 pins
72 pins Fastpage
72 Pins EDO Ram
SDRAM
DDR 1 t/m 3

IMG20240805203909.jpg

Daarnaast wat oude PC's demonteren uit de P4 generatie. Ik heb er momenteel gewoon teveel. Mijn wens is eigenlijk een opstelling met tafels in L of U opstelling, en daar 3 tot 4 PC's op te zetten:

1. Main rig (Z400 met Debian 12)
2. Windows 7 PC
3. Mijn originele P200MMX van vroeger met WinME
4. Deze blijft vrij om wat te switchen tussen een 98, Win2000 en XP PC. Waarschijnlijk de P2, P3 Tualatin en Athlon XP

Alleen de main rig heeft een internet connectie. De rest blijft allemaal offline. Misschien dat deze 3 nog eens een LAN verbinding krijgen met elkaar.

Als je dit bericht niet wil zien, registreer je dan of log in.
Moet dat ook nog doen dat RAM zo uitsorteren.

Wil het zelf in aparte ESD vrije bakjes doen.
Aan storage trays is lastig aan te komen.

Probleem is dat ik alleen bakken vol met geheugens hebt liggen.. Eerder setjes gebundeld met elastiek, maar die is naar xx jaren ook weer uitgedroogd en gebroken.

Zo irritant.....
Dan heb je een HP Z210 PC met Windows 7 en 8.1 erop, en dan heeft het mobo geen support voor floppy....
Ik had er een externe floppy via USB op aangesloten, en in theorie "werkt" het (soms). Alleen de drive markeert teveel floppy's als niet goed, terwijl de oude vertrouwde drives ze gewoon prima pakken. Daarnaast kan Winimage de floppy's wel inlezen, maar schrijven....ho maar!

Tsja, dan val je weer terug op een Pentium 4, met Windows XP.. Een rijtje floppy's geformatteerd met 0 fouten, en disk images erop gezet met Winimage, zonder problemen.

Dit is het P4 usersysteem: <<klik hier>>

retro xp p4_266.PNG

moet je een usb floppy drive nemen van een echt merk.

Gebruik zelf die van IBM en die doen het prima hier..
Eerder had ik een non-merk drive.. En die liet alle oude floppy content steeds achter. Wat echt irritant werkte.

Nou een nieuwe USB Floppy drive haal ik niet meer. Voor dat geld haal ik ook een tafel (die ik toch nodig ben) en daar stal ik dan wel een oude PC op uit die het werk gaat overnemen.
Ik heb het ding ooit gekocht met de bedoeling om diskettes te maken voor een 8086 die ik had. Maar nu heb ik PC's genoeg waarmee ik op de originele manier de floppy's kan aanmaken, zonder het geauwehoer met USB Floppy Drives. Alle retro bakken die ik heb, hebben toch wel floppy, en/of ook USB flashstations. Op die manier kan ik wel data uitwisselen verder. De noodzaak van die USB floppy is vervlogen.

Persoonlijk vind ik de extra USB drive best wel fijn..
Ben je met je moderne pc aan het zoeken.. moet je net een floppy maken (bootdisk of z0)

Ik ben 6 IDE drives aan checken op software, en formatteren + controleren op fouten. Deze had ik de afgelopen periode gekocht maar niet de tijd gehad om te testen.

Maxtor 80 GB
Maxtor 30 GB
Seagate Barracuda 500GB
2x Quantum Bigfoot Cyclone 2.1 GB
Conner 540MB

1728643198482.png

Edit:

Na ze alle 6 getest te hebben, 1 drive die kapot is.. Het gaat om 1 van de 2 Quantum Bigfoots. Wordt niet gevonden door de BIOS.
De drive spint wel op, en je hoort de koppen even tikken, maar bij de ander hoor ik echt een langere " PRRRRR"
Dat hoor ik bij deze helemaal niet. Daarop de printplaten gewisseld onderling, en zelfde probleem bij dezelfde HDD.

Conclusie: van de ene Bigfoot HDD zijn de koppen niet goed. Beide printplaten zijn goed, en beide spinnen ook wel op. Dus 1 reserve printplaat

Laatst bewerkt:
vind het wel mooi dat je die pcbs toch houd. Meeste gooien alles zo weg.. En dan zal je het net nodig hebben om een andere drive werkend te krijgen.

1728338488939.png

De fan erop wilde moeilijk draaien. Ik heb het lager vrijgemaakt, en deze even ingespoten met WD40, om te kijken of hij wat soepeler wilde gaan draaien. Hij draaide gewoon echt verrot, en heb hem daarom maar uit elkaar gehaald om te kijken... En dat zag er idd niet goed meer uit.

Van een Sapphire Radeon 4650 AGP de fan gepast, en dit lijkt zover te werken. Of ik hem erop laat weet ik nog niet. Volgens mij is de 4650 AGP de snelste AGP kaart die verkrijgbaar was? Het probleem met de kaart is dat de IO bracket ooit eens doormidden is geslepen door een beunhaas (nee, ik niet!!), en ik dus de kaart niet vast kan zetten. Dus momenteel zit hij wel goed op de Sapphire 2400 PRO 128MB. In elk geval komt de koeler mooi overeen met het merk van de kaart

1729029674885.png

Gisteren en eergisteren bezig geweest met het uitzoeken van 5.25" floppy's. Ik had een tijdje terug (eind vorig jaar ofzo) via MP 70 stuks gekocht.. "New Old Stock" afgekort als NOS. Er hing geen naam aan, en de floppy's waren ook niet per stuk in in elk geval een mapje.

Nou dat is dus ook het laatste wat ik weer doe......

Ik had toen ook al contact met hem gehad na ongeveer 5 te hebben geformatteerd... Hij had alleen maar positieve reacties erop gehad......(volgens hem dan he ;) )Toch merkte ik wel wat fouten in deze 5....

Ik ben dus afgelopen 2 dagen bezig geweest met dit als resultaat (ongeveer)

+/- 20 tot 25 met een spoor 0 beschadigd (dan kun je ze gewoon weg knikkeren. (Er schijnt nog wel iets met magnetisme te kunnen worden hersteld, wat ik ook ga proberen. Maar heb mijn grote twijfels daarbij)
+/- 35 met enkele bad sectors tot floppy's waarbij er 1MB over blijft (van de 1.2MB)
+/- 15 foutloze

Eerst dacht ik nog, dat het misschien lag aan de floppy drive.
Daarop heb ik de overige die ik nog had liggen ook geprobeerd, van bekende merken.

Resultaat: Allemaal goed!

Nou had ik beide in handen en merkte op, dat de voor mij merkloze ook een stukje flexibeler waren, dan die van bekende merken. De goede buigen niet door als je ze aan 1 zijde optilt, de slechte doen dat wel.

Weer wat geleerd...
Post automatically merged:

Vanavond wat floppy images weggeschreven op floppy, en labels "ontworpen" & afgedrukt met de labelwriter.
Daarnaast nog wat met de 486 bezig geweest die ik aan het opknappen ben.

Laatst bewerkt:
Vandaag 2 Pentium 4 systemen uit elkaar gehaald. Een aantal onderdelen hou ik, en de rest weet ik nog niet. Of e.e.a verkopen (proberen), en anders gooi ik het weg.

Ik heb dus besloten de Pentium 4's uit elkaar te halen. Die met de 3.0 GHz HT CPU houd ik wel voor eventueel spare.
Op 1 of andere manier heb ik de P3 Tualatin altijd lekkerder vinden lopen. als de High End Single Cores heb ik nu nog de Athlon XP 2000+ en 3200+

De Athlon XP 2000 heeft een paar jaar geleden al eens nieuwe condensatoren gekregen op het Aopen AK73 Pro (a) bord, maar hij geeft momenteel weer dezelfde rare storingen. Slecht starten, meldingen dat CPU niet is gevonden. Soms gaat het ook goed. Wil er nu gewoon de beste condensatoren op, die er te krijgen zijn.
Als het me niet zoveel deed, had ik het bord gewoon vervangen, maar dit is het 1e bord wat ik ooit zelf kocht, en die is dit, of volgend jaar ook 25jaar oud.

De Pentium 3-1400 momenteel voorzien van Windows XP, maar wil ernaast toch weer Windows 2000 Pro hebben (Dual boot)
De Pentium 3-1000 houd ik de optische drives. HDD, CPU/mobo/RAM van... als spares

Laatst bewerkt:
Doe de bios eens re-flashen.. Kan zomaar helpen.

Dat is momenteel niet de eerste keuze die ik zou maken.
Vanochtend het systeem eens gestart, en al binnen een minuut zat hij vast in de BIOS.
Na de eerste reset kreeg ik nog weer beeld, liep weer vast....weer reset..
Daarna geen beeld meer.

Als ik al de kans krijg om de Flash utility op te starten, en hij loopt tijdens het flashen vast, heb ik een groter probleem.

Vandaag CPU's opgeruimd voor de schroothoop

Say goodbye :wink:

1743622951765.png

Ik was zo zat van die CRT op de tafel. Het neemt veel ruimte in beslag. soms heb ik ook wel eens een soldeerklusje, of PC bouw klusje waar ik deze tafel ook voor gebruik.
CRT's gaan eerst weer in de opslag.

1743714067167.png

1743714091924.png

Vandaag 1 van mijn CRT monitoren wat opgeknapt. Deze is naar een andere eigenaar gegaan voor een leuk bedrag. Misschien dat de andere ook gaat, ben ik nog niet helemaal uit.

TechnologyInsider maakt geen gebruik van externe reclame en tracking cookies. Op deze website tref je alleen cookies aan die het comfort verhogen van het gebruik van deze website. Door het gebruik van deze website verklaar je je akkoord met het gebruik van deze cookies. Meer informatie treft je aan in onze privacyverklaring..

Terug
Bovenaan Onderaan refresh